Door het ijs gezakt. Wat nu?!

Toegevoegd: 25-01-2013, 22.45 uur
Een drenkeling wordt uit een wak getrokken.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

MIDDELBURG - Zeker nu het zo koud is buiten en schaatsen aanlokkelijk is, ligt de verdrinkingsdood op de loer. Het ijs is op veel plaatsen namelijk nog helemaal niet stevig genoeg. Leden van de Middelburgse reddingsbrigade leerden daarom vrijdag hoe zij zichzelf en anderen kunnen redden uit een wak.

Met behulp van drie speciale matten, zogeheten wakmatrassen, kregen alle leden van de Van Dixhoornbrigade in het Vrijburgbad uitleg over hoe te handelen bij ijsongevallen. Er zijn namelijk meerdere technieken om uit een wak te klimmen mocht je onverhoopt door het ijs zijn gezakt. Zo leerden de kinderen zichzelf te redden door zich af te zetten tegen de randen van het wak om vervolgens weg te rollen of te weg te kruipen.

Er was ook aandacht voor het redden van anderen. Zo moest een drenkeling uit een fictief wak worden gehaald. Voor de oudere leden was er ook een oefening waarbij onder een 'ijsoppervlak' gedoken moest worden. Onder het matras lag een reddingspop verborgen die naar de kant moest worden gebracht. Jongere leden kregen een vereenvoudigde versie van deze oefening. Na afloop kreeg iedereen een heus diploma wakzwemmen.

Het is de eerste keer sinds lange tijd dat de Middelburgse club deze oefening in het zwembad uitvoerde. In februari 2012  hield de rampenploeg van de vereniging wel een echte ijsoefening. Toen werd op het Veerse Meer letterlijk tussen het ijs geoefend hoe drenkelingen uit het ijskoude water konden worden gered. Een dergelijke oefening is dit jaar nog niet gehouden omdat het ijs hiervoor nog te dun is.

K (28-1-2013 om 16:58)
Heel leuk allemaal maar of dit leerzaam is vraag ik me af, ijs licht er in de winter en ook nog eens buiten ik denk dat t water buiten wel eens zo koud kan zijn dat iemand snel onderkoeld raakt wat doe je dan, dat train je niet in een zwembad
Rob (28-1-2013 om 10:47)
Prima zaak. Ik weet niet of het mogelijk is om eventueel (tijdelijk) temperatuur van ijswater te simuleren ipv 25 graden zwemwater? Dat maakt het wat realistischer en beter voorbereid t.a.v. onderkoeling.