OM: 'Brandstichter moet naar psychiatrische inrichting'

Toegevoegd: 28-03-2013, 14.57 uur
Door: Veerle van Iren
MIDDELBURG - Officier van justitie G. van der Hofstede vindt dat een 38-jarige Vlissinger moet worden ontslagen van rechtsvervolging en gedurende één jaar moet worden opgenomen in een psychiatrische inrichting. De zaak tegen de man diende donderdag voor de rechtbank in Middelburg.

De Vlissinger, die zegt absoluut niet te weten wat er allemaal is gebeurd, wordt ervan verdacht in de vroege ochtend van 18 november 2012 brand te hebben gesticht in de berging van zijn flat aan de Hercules Segherslaan in Vlissingen. Volgens de Vlissinger wordt hij regelmatig door jongeren getreiterd, bedreigd, mishandeld en hadden ze hem zelfs gegijzeld. Hij werd toen op een stoel met een elektriciteitssnoer vastgebonden en ze dreigden de stekker in het stopcontact te steken. Hij was wel diverse keren naar de politie en de woningbouwvereniging gegaan om zijn beklaag te doen maar daar werd niets mee gedaan.

De avond voor de brandstichting had hij vier slaappillen genomen en het volgende dat hij zich wist te herinneren was dat hij zich in het politiebureau bevond. In de tussentijd zou hij de brand hebben gesticht, waren flatbewoners uit voorzorg geëvacueerd en daar had hij allemaal niets van meegekregen. ,,Misschien heb ik het wel tijdens het slaapwandelen gedaan'', opperde hij. De gedragsdeskundigen oordeelden dat de Vlissinger leed aan een psychotische stoornis en dan ook volledig ontoerekeningsvatbaar moest worden verklaard.

Over uiterlijk twee weken wijst de rechtbank vonnis.

Alfons (29-3-2013 om 08:52)
Natuurlijk doet de politie niets. Waarom zouden ze. Jaja, hij wist het niet. Tuurlijk.
Anneke (28-3-2013 om 16:58)
Pesten maakt meer kapot dan je lief is!!!
Hulpverlener (28-3-2013 om 16:55)
Altijd lastig. Een psychische aandoening maar daardoor wel anderen in levensgevaar brengen.... Moeilijke keuze voor een rechter.
Witte (28-3-2013 om 16:29)
Gevaarlijke gek . Opsluiten en wel levenslang .