Brigades oefenen rond Veerse Meer

Toegevoegd: 24-05-2013, 10.16 uur

VEERE - Verschillende reddingsbrigades gaan dit weekeinde trainen op en rond het Veerse Meer. Dit trainingsweekend is bedoeld als voorbereiding op het nieuwe strandseizoen, om de geoefendheid te vergroten en om de onderlinge samenwerking te versterken.

Onder andere het varen met een reddingsboot, reddingen te water, het rijden met een hulpverlenings- en voorrangsvoertuig en het uitvoeren van EHBO-handelingen worden dit weekend behandeld. Deze kennis en kunde is van groot belang om onder meer de strandbewaking goed te kunnen uitvoeren.

De organisatie van de oefening ligt in handen van de Domburgse Reddingsbrigade. Naast die brigade nemen onder andere reddingsbrigades uit Middelburg, Apeldoorn en Hardinxveld-Giessendam deel. Tussen deze samenwerkende reddingsbrigades heerst onderling een goede band, waarvoor de basis soms al tientallen jaren geleden is gelegd.

Simon Beijer van de Domburgse brigade: "Samen oefenen is zeer belangrijk omdat er op deze manier veel kennis uitgewisseld kan worden en voldoende vrijwilligers beschikbaar zijn en blijven. Ook kunnen brigadeleden een “kijkje in de keuken” van een andere brigade nemen."

"Hoewel ze allemaal onder één landelijke koepel vallen, verschillen reddingsbrigades onderling vaak sterk in de activiteiten waar zij zich op richten. Zo zijn er bewakende brigades (evenementen- en/of strandbewaking), reddingsbrigades met een (wettelijke) taak in het kader van rampenbestrijding en crisisbeheersing en brigades die zich vooral richten op wedstrijdzwemmen."