Twee ton boete voor dodelijk ongeluk

Toegevoegd: 18-07-2013, 14.17 uur

MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft donderdag de failliete fosforproducent Thermphos een boete 200.000 euro opgelegd voor onder meer een dodelijk ongeval in mei 2009 waarbij twee medewerkers (een 49-jarige Middelburg er eN een 60-jarige Vlissinger) zijn omgekomen.

Daarnaast moet het bedrijf aan ieder van de echtgenotes van de slachtoffers 10.000 euro aan schadevergoeding betalen. Het vonnis was conform de eis. De rechtbank is tot de conclusie gekomen dat beide slachtoffers zijn overleden aan de gevolgen van het verblijf in de zuurstofarme en giftige atmosfeer in een oven van het bedrijf.

Het ongeval vond plaats tijdens een stop van oven twee om herstelwerk te verrichten. De oven was gesloten, de elektroden waren geplaatst en er was geen ventilatie meer. Door het plaatsen van de elektroden ontstond het giftige fosfine en doordat ook nog eens de inert gastoevoer niet was afgesloten ontstond er een enorm zuurstofgebrek.

Toen een van hen de oven inging werd deze onwel werd en viel van een trap. Zijn collega ging hem achterna om hulp te verlenen. Beide mannen kregen zuurstofgebrek en werden later overgebracht naar een ziekenhuis waar zij overleden.

In haart vonnis wijst de rechtbank uitdrukkelijk aan het gebrek aan veiligheidsbesef bij het bedrijf. Er was geen risicoanalyse voor een ovenstop, veiligheidsbeleid was er niet of nauwelijks, werkoverdrachten waren een wassen neus en er was ook geen meting naar gevaarlijke stoffen gedaan eer de mannen de oven ingingen. En er was nog veel en veel meer fout als het om veiligheid ging.

Ook stelde de rechtbank vast dat de veiligheidscultuur binnen het bedrijf ernstig tekort schoot. Er werd onvoldoende afgedwongen een juiste infrastructuur te bieden en tijdig de benodigde onderzoeken te doen. De rechtbank stelde tevens vast dat op verdachte als werkgever de verplichting rustte haar personeel waar mogelijk te beschermen tegen nadelige effecten van het werken in een omgeving met onder meer gevaarlijke chemische stoffen.

Zie ook:
- Eis: Twee ton boete voor Thermphos (04-07-2013)
- OM: 'Thermphos schuldig aan dood werknemers' (21-02-2013)
- Zaak Thermphos uitgesteld (18-10-2012)
- Onderzoek Thermphos nog in volle gang (21-05-2009)
- Burgemeester Dijkstra betuigt steun (15-05-2009)
- Doden en gewonde bij ongeluk (15-05-2009)

Sjors (20-7-2013 om 12:06)
Sandra heeft gelijk, de nabestaanden krijgen niets. Ik vind gewoon dat de toenmalige directie, de verantwoordelijken dus, dit geld moeten opstrijken. Maar deze lui lachen er alleen om, met hun nog dikke bonus aan oprotpremie gekregen.
Peter (19-7-2013 om 23:46)
Het zou de curatoren sieren om eerst de weduwen financieel bij te staan. Van Ex-directeur Rob de Ruiter hoor je ook taal nog teken van. En van Galmore en Galliano al helemaal niks; deze zijn zeker aan het rentenieren? "Ze dronken een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was!" :-(
Nel w (19-7-2013 om 13:38)
Dit geld niet naar de staatskas. Maar naar de mensen die hum dierbare moeten missen. Elke dag opnieuw het gemis. Wens ze heel veel sterkte toe
Tineke (19-7-2013 om 13:13)
De rechtbank heeft 200.000 boete op gelegt waar gaat dat geld naar toe?vind eerder dat de echtgenotes dat moeten hebben.Maar ee hoor die worden afgescheept met 10.000 belachelijk gewoon
Jan (19-7-2013 om 09:28)
Willen ze dat plukken van een kale en failliete kip ? zonde van de tijd en het geld wat ook dit weer kost
As (19-7-2013 om 09:26)
@Henri Henri: de eis was 20.000 schadevergoeding voor de nabestaanden (= 2 x 10.000).Immwers: twee weduwen! Vonnis: elk 10.000 euro schadevergoeding. Elk is dus 2 x een nabestaande= twee nabestaanden= 20.000 euro. Verder: bedrag was niet toegezegd, maar door de officier van justitie geeist. .