Sint Philipsland neemt afscheid van jeugdleden

Toegevoegd: 19-03-2006, 17.51 uur
Door: Jan-Willem Kempeneers [HVZeeland.nl]

SINT PHILIPSLAND - Tijdens de jaarlijkse feestavond van de jeugdbrandweer in Sint Philipsland hebben afgelopen vrijdag vier jeugdleden afscheid genomen. De reden van het vertrek van de jeugdige spuitgasten is de landelijke regel dat men bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd de jeugdbrandweer moet verlaten.

De vier scheidende leden, Emiel van der Est, Hermen Geluk, Coen Noorthoek en Maurits van der Velde, hebben jarenlang deel uitgemaakt van de jeugdbrandweer. Emiel en Hermen zijn circa zeven jaar geleden begonnen bij de junioren, om vervolgens door te stromen naar de adspiranten. Coen en Maurits kwamen later in het korps en zij begonnen hun jeugdbrandweercarrière bij de adspiranten.

Brandweercommandant van Tholen, J. de Feijter, speldde de vier jongens een jeugdbrandweermedaille op, als bewijs dat zij jarenlang op trouwe wijze in dienst geweest zijn bij de jeugdbrandweer. Voor Hermen Geluk is het overigens niet het einde van zijn brandweerloopbaan. Hij is al enige tijd in dienst bij de vrijwillige brandweer te Sint Philipsland en heeft inmiddels de examens voor brandwacht met succes afgelegd.

De Fliplandse jeugdbrandweer is al sinds 1967 de kweekvijver voor de vrijwillige brandweer. Momenteel bestaat het korps voor bijna 85 procent uit brandweerlieden die de eerste beginselen zijn bijgebracht op de jeugdbrandweer. Als afscheidscadeau boden de scheidende leden de jeugdbrandweer een fotocollage aan, met foto’s van de brandweerloopbaan van de scheidende leden.

Als dank voor het jarenlange lidmaatschap van de leden ontvingen zij een bos bloemen. Naast het opspelden van de medailles bij de scheidende leden, reikte commandant De Feijter aan enkele leden getuigschriften uit van het met succes afleggen van respectievelijk junior- en adspirantenexamens.

Leider Arco Kunst en commandant J. de Feijter blikten terug op het mooie wedstrijdseizoen van vorig jaar. Beiden complimenteerden de jeugdige brandweerlieden en wensten ze veel succes bij het komende seizoen. Burgemeester W. Nuis, die een vluchtig “verrassingsbezoek” bracht, nadat hij in dorpshuis De Wimpel een concert van muziekvereniging Concordia had bezocht, zei trots te zijn op de jeugdbrandweer, en ook hij wenste het korps veel succes bij de komende wedstrijden.

Na het officiële gedeelte van de avond was er tijd voor een gezellig samenzijn. Op 20 mei speelt de Sint Philipslandse jeugdbrandweer provinciale selectiewedstrijden in Bodegraven.