Dronken bestuurder rijdt zonder rijbewijs

Toegevoegd: 03-08-2013, 11.46 uur
Door: Manfred Berrevoets
WAARDE - De politie heeft donderdagmiddag een 31-jarige automobilist uit Breda aangehouden voor het rijden onder invloed en het rijden zonder rijbewijs.

Een oplettende getuige ziet op de A58 ter hoogte van Waarde een man die onvast ter been is in een gele bestelbus de snelweg oprijden. Hij besluit de auto te volgen. Onmiddellijk vertoont de bestuurder van de bestelbus rijgedrag die hoort bij iemand die teveel alcohol op heeft en de getuige besluit de politie te bellen. Hij wordt doorverbonden met de videoauto van de verkeersdienst.

Tijdens dit telefoongesprek ziet de getuige dat de dronken bestuurder een slinger naar links maak met zijn voertuig, juist op het moment dat een personenauto hem passeert. De bestuurster van de personenauto weet de bestelbus te ontwijken, maar raakt door deze manoeuvre de middenberm en komt tot stilstand op de rechterrijbaan. Zij is door dit incident niet gewond geraakt, maar haar auto heeft wel schade aan de voorzijde. Een andere weggebruiker ontfermt zich over de geschrokken vrouw en ook zij bellen de politie die ter plaatse komt.

Intussen blijft er telefonisch contact tussen de videoauto en de getuige die nauwgezet de positie van de slingerende bestelbus doorgeeft. Na een snelle rit kon de dronken bestuurder op de Wouwsebaan in Wouw tot staan gebracht worden. Met dank aan de 31-jarge man uit Tilburg die de moeite heeft genomen om de verdachte zo'n lang stuk te blijven volgen.

De blaastest ter plaatse geeft inderdaad aan dat de verdachte, een 31-jarige man uit Breda, veel te veel heeft gedronken. Hij wordt meegenomen naar het bureau in Kruiningen voor een ademanalyse. De uitslag is dat hij bijna 5 maal te veel alcohol heeft gedronken dan is toegestaan.

Tijdens het verhoor biecht de verdachte op dat hij twee maanden geleden zijn rijbewijs al is kwijtgeraakt vanwege het rijden onder invloed. Blijkt dat hij al drie keer eerder met teveel alcohol op is betrapt. Met een proces-verbaal op zak mag de man weer naar huis. De bestelbus is door een collega van de verdachte opgehaald. Deze kon gelijk meerijden.

Andreq (4-8-2013 om 18:08)
Goed gedaan van de mede weggebruiker, handsfree of niet. Er zouden meer van dit soort mensen moeten zijn,
Rene (4-8-2013 om 12:42)
Ik vraag me af of de getuige een bekeuring heeft ontvangen voor het bellen tijdens het rijden. Tenzij deze een hands-free set had natuurlijk...
Peter (3-8-2013 om 19:12)
Je bent drie maal gepakt met drank, dan raak je 2 mdn geleden je rijbewijs kwijt, en word je nu aangehouden met 5x teveel. Ik hoop dat er een rechter is, die in dit geval, voor goed z'n rijbewijs afpakt (mag het na 5x) en € 2500,- boete en 5 jaar elke mnd € 100,-stort naar veilig verkeer Nederland.
Michelle (3-8-2013 om 14:58)
De verdachte kon gelijk meerijden. Ik had hem naar Breda laten lopen ter ontnuchtering!!