Onbekende slachtoffers '53 opgegraven

Toegevoegd: 03-09-2013, 09.58 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG- Vanaf volgende week dinsdag worden in de gemeente Schouwen-Duiveland 32 onbekende slachtoffers van de Watersnoodramp van 1953 opgegraven om alsnog hun identiteit vast te stellen.

Burgemeester Rabelink geeft toestemming aan de politie en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) om alle ongeïdentificeerde slachtoffers op te laten graven en vervolgens DNA-materiaal af te nemen. De DNA-profielen van de slachtoffers worden vervolgens opgenomen in de DNA-databank voor vermiste personen. DNA-profielen van familie worden vergeleken om van de vermiste personen alsnog de identiteit te achterhalen.

Tot nu toe heeft de politie tijdens een landelijke inventarisatie 350 graven in kaart gebracht. Van al deze personen is geen DNA-profiel bekend omdat dit tot 2010 niet verplicht was. Inmiddels is het verplicht van ieder ongeïdentificeerd stoffelijk overschot eerst DNA af te nemen voordat het lichaam wordt begraven.

Naast vermiste slachtoffers van de watersnoodramp doet de politie ook een oproep aan familieleden van langdurig vermiste personen om DNA-materiaal af te staan om er alsnog voor te zorgen dat onbekende slachtoffers een identiteit krijgen en bij nabestaanden de onzekerheid over het lot van de vermiste wordt weggenomen.

De watersnoodramp is voor veel Zeeuwen nog steeds een gevoelig onderwerp. Daarom is een klankbordgroep in het leven geroepen. Deze groep bestaat uit personen die ooggetuige zijn geweest van de ramp en/of een representatieve positie bekleden in de maatschappij, zoals een dominee en de voormalige directeur van het Watersnoodmuseum. De burgemeester van Schouwen-Duiveland en de klankbordgroep zijn in die gesprekken gezamenlijk tot de conclusie gekomen de mogelijkheid van identificatie te willen bieden, ondanks alle gevoeligheden.

Belanghebbenden kunnen vandaag vragen stellen aan burgemeester, de politie en het NFI over de opgravingen en het gehele proces rondom het DNA-verwantschapsonderzoek. Om 19.30 uur start deze informatieavond die plaats vind in het gemeentehuis in Zierikzee.