1 file van totaal 3 km

Man ontslagen van rechtsvervolging

Toegevoegd: 19-09-2013, 22.03 uur
Door: Rolf de Feijter
MIDDELBURG - De 42-jarige man uit Heinkenszand die op 28 februari van dit jaar zijn buurman met een zwaard bedreigde, de voordeur en diens dak van het schuurtje vernielde verkeerde destijds in een psychose en was dan ook volledig ontoerekeningsvatbaar.

Hierdoor kon officier van justitie G. van der Hofstede donderdag op de zitting van de rechtbank in Middelburg niet meer eisen dan dat de man moest worden ontslagen van rechtsvervolging. Wel vindt de officier dat de man gedurende een jaar moet worden opgenomen in een psychiatrische inrichting.

De man zelf kon zich van het hele voorval weinig meer herinneren. Hij was boos geweest, was in een psychose geraakt en dat was het. Hij had met het zwaard enkele spullen van de buren vernield, was op het schuurtje geklommen en had later met een bijl de voordeur van de buurman ingeslagen.

Kort na het gebeuren kon hij worden aangehouden en werd hij na een civiele procedure opgenomen in Emergis. Inmiddels is hij uit die psychiatrische inrichting ontslagen en wordt hij begeleid.

Raadsman Frank de Vleesschauwer kon zich in de eis van de officier maar ten dele vinden. Ontslag van rechtsvervolging? Akkoord. Maar niet de opname in een inrichting. Want dat zou betekenen dat zijn cliënt weer naar de inrichting zou moeten gaan en dat zou dan weer de huidige behandeling doorkruisen. Tenminste, als de rechtbank de eis van de officier volgt.

De uitspraak is op 3 oktober.

Rob (21-9-2013 om 13:24)
Waanzin ook dat je kennelijk gewoon zwaarden voorhanden mag hebben. 2 jaar geleden hetzelfde verhaal van Marco Bonte in Hoensbroek met een psychose die zijn buurman afmaakte op straat.
Vip (21-9-2013 om 08:42)
Hou toch op Piet.. een psychose.. Dat word tegenwoordig als excuus gebruikt voor alles. Je hebt wat geflikt dan zal je daar voor moeten boeten punt uit. Lekker makkelijk, je kan alles maar flikken op deze manier. Ik stel voor om de dader lekker te knuffelen met z'n allen
De pipo (20-9-2013 om 15:42)
Piet (20-9-2013 om 09:37)
Beste Alfons, Wanneer iemand in een psychose verkeert beleefd hij een andere waarheid dan de 'gewone' man op dat moment doet en heeft hij geen controle over zijn handelen.. Mensen kiezen er niet v oor om psychotisch te worden, maar dit overkomt hen. Wees blij dat Emergis zich inzet voor deze mensen!
Loes (20-9-2013 om 06:54)
O dan hoeft ie niet gestraft te worden, maar geholpen te worden?
Alfons (19-9-2013 om 22:45)
Jaja, hij kon er niets aan doen. Wat een bullshit verhaal. En, krijgen de buren nu alles vergoed? Nee natuurlijk niet. Ben echt benieud naar de uitspraak.