Duikploeg wordt landskampioen

Toegevoegd: 23-09-2013, 16.09 uur
Het winnende duikteam
© Foto: Veiligheidsregio Zeeland

THOLEN - Bij verschillende landelijke finales van vaardigheidstoetsen hebben Zeeuwse brandweerploegen mooie resultaten behaald. Het samengestelde brandweerduikteam Tholen/Goes is landskampioen Duiken geworden.

De ploeg van vier duikers deed in Zaanstad mee aan de landelijke finale van de Vaardigheidstoets in de klasse Duiken en liet alle andere ploegen achter zich. Een mooie bekroning van de goede resultaten in de afgelopen jaren, waarin de Zeeuwse ploeg al steeds in de top drie verkeerde.

De blusgroep van 's Heer-Arendskerke deed zaterdag in Waalwijk mee aan de landelijke finale Vaardigheidstoets in de klasse TS-HD. Zij 'bestreed' een binnenbrand waarbij slachtoffers waren betrokken. De groep haalde het podium niet, maar liet in de loop naar de finale circa 240 ploegen achter zich.

Toch een prestatie om trots op te zijn, al hadden de ploegleden zelf daar zaterdag wat gemengde gevoelens over. Gert Mulder, assistent wedstrijdleider Zeeland: "Ze hebben op details verloren. De prioriteiten waren op zich goed gesteld, veel aandacht ging uit naar de twee slachtoffers. Een aandachtspuntje was daarbij de brand zelf niet uit het oog te verliezen."

Vorig weekend al eindigde de groep 's Gravenpolder als derde in de landelijke finale Vaardigheidstoets in de klasse 112. Hierbij wordt een vooraf onbekende situatie geoefend. In dit geval betrof het een bijzonder, maar complex scenario, waar achtereenvolgens heel veel gebeurde. Van de 200 ploegen uit heel Nederland die in het voorjaar meededen aan de voorrondes, stonden er uiteindelijk tien in deze finale.

Zaterdag aanstaande doet de post Torenweg van de Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen-Middelburg mee aan de landelijke finale Hoofdklasse. Gert Mulder: "Deze toetsen worden echt groots aangepakt. Dan treedt een hele ploeg op, plus een Officier van Dienst en dan krijg je een complexe oefening van een uur voorgeschoteld." Deze finale vindt plaats in Gameren, Gelderland.

Op zaterdag 26 oktober zullen de Zeeuwse brandweerploegen tegen elkaar strijden in de onderlinge Zeeuwse vaardigheidstoets. Deze wedstrijd vindt plaats in Serooskerke op Walcheren.

Harry (24-9-2013 om 21:10)
@Jan Dit was de finale. Andere ploegen zijn eerder al afgevallen.
Theemuts (24-9-2013 om 15:48)
Gefeliciteerd
Jan (23-9-2013 om 20:53)
Er waren 6 duikploegen op deze dag waarvan 2 uit Zeeland. Waarom doet de rest van Brandweerduikend Nederland niet mee?
Ad (23-9-2013 om 19:40)
Gefeliciteerd hoor!!! Was 'n spijkerbroek wettelijk voorschrift? (staat jullie goed)...
Jan (23-9-2013 om 18:36)
Leuk ! goed nieuws lees ik graag. Hartelijk Gefeliciteerd allemaal.
Motomar (23-9-2013 om 16:45)