Jeugdbrandweer Zeeland in actie

Toegevoegd: 14-11-2013, 10.24 uur
Door: Rolf de Feijter

TERNEUZEN – Aanstaande zaterdag 16 november worden in Terneuzen de onderlinge vaardigheidstoetsen voor de Zeeuwse jeugd brandweerkorpsen georganiseerd.

De organisatie is in handen van Jeugdteam Terneuzen, geassisteerd door een groep van diverse andere jeugdteams van Jeugdbrandweer Zeeland. Om 08.00 uur verzamelen de eerste deelnemende ploegen zich rond de brandweerkazerne ‘Terneuzen’ in Terneuzen. Om 17.00 uur verzorgen burgemeester Lonink (Terneuzen) en mevrouw Ruijs (directeur Veiligheidsregio Zeeland en Commandant Regionale Brandweer) de prijsuitreiking.

De vaardigheidstoets bestaat uit een praktische inzet, theorietoets en een behendigheidstoets. Deze drie onderdelen bepalen samen het eindresultaat. De onderlinge wedstrijd is een goed initiatief om de binding tussen de Zeeuwse ploegen te versterken.

Op deze dag is de top van de Zeeuwse jeugdbrandweer aanwezig. In 2013 hebben diverse Zeeuwse jeugdteams meegedaan aan landelijke finales; er is zelfs een Nationaal kampioen in Zeeland. De toekomst van Brandweer Nederland, een gemotiveerde club jongeren, laat deze dag een dosis onderlinge sportiviteit zien. Een bijzonderheid deze dag is de deelname van het Belgische Jeugdteam Stekene. Zij doen, buiten mededinging, mee op de Juniorenbaan.

Belangstellenden zijn van harte welkom om een kijkje te komen nemen bij de vaardigheidstoetsen. Zij kunnen zich melden bij de brandweerkazerne ‘Terneuzen’, Da Costastraat 1a en worden daarvandaan doorverwezen naar de proeven. De prijsuitreiking vindt plaats in de brandweerkazerne ‘Koegors’, Koegorsstraat 4 in Terneuzen.