Politie zoekt voort naar brandstichters Walcheren

Toegevoegd: 24-03-2006, 00.51 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
WESTKAPELLE - De politie weet nog niet wie al geruime tijd duinbrandjes in de omgeving van Westkapelle sticht. Voor de branden die tot 24 februari zijn gesticht, zijn eerder vijf jongens uit de gemeente Veere aangehouden. De politie sluit niet uit dat zij daarna zijn doorgegaan met brandstichting. De jongeren worden vervolgd voor het stichten van de branden tot 24 februari. Dat wil niet zeggen dat zij niks te maken hebben met wat daarna is gebeurd. Die jongens zijn na hun arrestatie immers weer vrijgelaten, merkt politiewoordvoerder J. van Mourick op. Of zij die latere branden ook echt hebben aangestoken, is echter nog onduidelijk. De duin- en bermbranden die in de periode na 24 februari zijn gesticht, worden onderzocht.

De laatste duinbrand woedde gistermiddag aan de Melsesweg in Zoutelande. Volgens brandweercommandant A. Hendrikse is de dader actief in een groot gebied, vanaf kustlicht bij Zoutelande tot de Trommelweg bij Domburg. Dat zou kunnen betekenen dat ook deze brand behoort tot het werkgebied van de dader.

Politiewoordvoerder Van Mourick denkt daar anders over. Hij brengt deze brand niet in verband met de branden in Westkapelle omdat hij denkt dat de dader daarvoor een te grote afstand moet afleggen. Wel denkt hij, gezien de werkwijze, dat het om ’kwajongenswerk’ gaat.

De brandweer van Westkapelle bestaat volledig uit vrijwilligers, die overdag een andere baan hebben.

Het is voor hen dan ook vervelend om steeds te moeten uitrukken voor de brandjes, maar als ze niets doen kan dat fatale gevolgen hebben. Bij een andere duinbrand van afgelopen dinsdag ontstond een risicovolle situatie. Het vuur verspreidde zich door een sterke wind gevaarlijk snel naar een nabijgelegen strandtent. Hendrikse vindt het dan ook om die reden belangrijk om serieus te blijven reageren.

De commandant verwacht dat het binnen nu en een paar weken is afgelopen met de duin- en bosbrandjes. „Zodra het warmer wordt en de planten groen worden, branden ze niet meer zo gemakkelijk als in de winter.’’