Nieuwe boot voor reddingsbrigade

Toegevoegd: 11-01-2014, 14.36 uur
De nieuwe reddingsboot op het Kanaal door Walcheren.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

MIDDELBURG - Met de komst van een gloednieuwe reddingboot kan de rampenploeg van de Middelburgse Van Dixhoornbrigade er weer flink wat jaren tegenaan. De boot is zaterdagmiddag officieel in gebruik genomen.

Na de overstromingen in 1993 en 1995 is de inzet van reddingsbrigades bij rampen officieel geregeld middels een convenant met het toenmalige Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en het Nationaal Rampenfonds. Reddingsbrigade Nederland is daarin verantwoordelijk voor het beheer en de inzet van de nationale rampenvloot bij overstromingen.

In het gehele land houden vrijwilligers continu 90 compleet uitgeruste reddingseenheden paraat. Ook de Middelburgse brigade heeft zo'n eenheid. De afgelopen jaren is de hulpverlening bij rampen echter doorontwikkeld. De kans op ramptypen waarbij het water een rol speelt, neemt door de wijziging van het klimaat bovendien verder toe. Daardoor is ook het eisenpakket voor reddingsboten veranderd.

De momenteel in gebruik zijnde vlet is een zeer robuust reddingsmiddel. De gereddencapaciteit en de vaarsnelheid zijn echter laag. Er is daarom gezocht naar een ander type vaartuig dat een deel van de bestaande vlettenvloot kan gaan vervangen.

Capaciteit
Als uitgangspunt is daarbij genomen dat de reddingsvloot van Reddingsbrigade Nederland per etmaal in totaal 7.200 slachtoffers moet kunnen redden. Om tot dit aantal geredden te kunnen komen worden de komende tijd 40 van de 85 vletten vervangen door exemplaren van het nieuwe Tinn-Silver 550 Rescue-vaartuig. Alle 85 vaartuigen zijn eigendom van Reddingsbrigade Nederland en in bruikleen bij de verschillende brigades.

De Tinn-Silver 550 Rescue is een volledig ander vaartuig dan de al vele jaren bij Reddingsbrigade Nederland in gebruik zijnde vletten. De snelheid en afmetingen zijn veel groter. Hiermee is het vaartuig vaarbewijsplichtig geworden.

Met het plaatsen van dit vaartuig in de regio’s gaat Reddingsbrigade Nederland een nieuw tijdperk in. Middelburg is de eerste Zeeuwse brigade die met de nieuwe reddingsboot gaat varen. Na de ingebruikname vonden er testvaarten plaats op het Kanaal door Walcheren en in de Middelburgse jachthaven. De komende maanden worden de redders verder getraind in het gebruik van de boot.

Rampenploeg

De Middelburgse brigade is in 1993 en 1995 daadwerkelijk ingezet tijdens overstromingen in Limburg. Bij dreigende overstromingen, zoals recentelijk nog in januari 2012 in Noord-Nederland, werd de rampenploeg van de club in opperste staat van paraatheid gebracht. De Middelburgers hoefden toen niet uit te rukken, mede vanwege de geringe omvang van de watersnood en de afstand tot het 'rampgebied'. Lokale brigades werden toen wel ingezet.

Tijdens de zware Sinterklaasstorm op 5 december 2013 kregen 51 reddingseenheden van de Nationale Reddingvloot een vooralarm. Na zo'n alarm moeten de ploegen alles in gereedheid brengen om binnen een uur uit te kunnen rukken. Ook de Middelburgse brigade kreeg zo'n alarm en enkele vrijwilligers stonden daarom stand-by om weg te kunnen als de storm voor problemen zou zorgen. Gelukkig bleef de situatie beheersbaar en bleef een daadwerkelijke inzet uit.

Redder 2 (12-1-2014 om 10:32)
@ Joop Deze zullen na een grondige opknapbeurt (verf / striping) tezamen met een nieuwe motor (Yamaha 15 pk) worden gestald bij de brigades die geen Tinn Silver krijgen. De verdeling wordt ongeveer 3 tot 4 vletten + 1 Tinn Silver per provincie.
joop (12-1-2014 om 09:44)
@redder: ah gelukkig, n nieuw leven dus! Dank voor antw. Helder artikel overigens.
Redder (12-1-2014 om 03:27)
@Joop: De vletten van brigades die een Tinn Silver krijgen, worden bij andere brigades ondergebracht. Bijvoorbeeld ter vervanging van een huidige vlet.
joop (12-1-2014 om 00:22)
Dan vraag ik: wat gaat er met de vletjes gebeuren?