Nieuw bemanningsverblijf voor KNRM Noordland

Toegevoegd: 06-11-2003, 21.50 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant (PZC)
NOORDLAND - Het KNRM-station Noordland krijgt de beschikking over een nieuw verblijf voor de bemanning van de reddingsboot Koopmansdank. Het gaat om een voormalig schip dat speciaal voor dit doeleinde is verbouwd.

Het voormalige graan-verlaadschip kon worden gekocht met een gift van de Stichting Familie Klem-La Brijn en wordt vernoemd naar de in 1976 overleden weldoener Wim Klem. Vertegenwoordigers van de stichting stellen het onderkomen zaterdag 29 november officieel in gebruik, na een samenkomst voor genodigden in het Topshuis op Neeltje Jans.

Onderdeks is een ruimte gemaakt waar de overlevingspakken van de bemanning kunnen worden opgehangen en gedroogd. Later wordt daar ook nog een werkplaats ingericht. Het boothuis, wat opvalt door zijn `stuurhuttorentje` bestaat verder uit een zit- en vergaderruimte, een kantoor voor de schipper, een slaapkamer voor geredden, een volledig ingerichte keuken, toiletten en een badkamer. De verbouwing is voor een belangrijk deel uitgevoerd door de vrijwillige medewerkers van het station Noordland.

Harder
De Koopmansdank bestrijkt het Noordzeegebied in de Oosterscheldemonding. De andere kant van de Stormvloedkering wordt bewaakt door de eveneens bij het station Noordland horende Harder. Voor die kleinere boot werd eerder al een drijvend boothuis gebouwd.

Het bemanningsverblijf bij de Koopmansdank liet langer op zich wachten door uiteenlopende problemen rond de diverse bouwontwerpen. Uiteindelijk werd de oplossing gevonden in het voormalige schip. Tot voor kort was de bemanning van de Koopmansdank aangewezen op een bouwkeet en een opslagcontainer.