Brandweer wedstrijden in Aardenburg

Toegevoegd: 26-03-2006, 11.00 uur
Door: Manfred Berrevoets [Redactie HVZeeland.nl]

AARDENBURG - Zaterdag 25 maart 2006 werden de eerste Zeeuwse brandweerwedstrijddag van dit seizoen georganiseerd door de groep Aardenburg van brandweer Sluis.

De Aardenburgse ploeg onder leiding van de groepscommandant Theo van de Veire had echt alles uit de kast gehaald om deze dag de laten slagen, zelfs het weer werkte mee.

Er waren twee oefeningen uitgezet, één in de klasse 112, de andere in de klasse TAS-HD. De beide banen waren uitgezet in het centrum van Aardenburg, naast het voormalig stadhuis.

Klasse 112
Bij deze oefening ontvingen de deelnemers een melding dat er rookontwikkeling werd waargenomen uit een pand aan de Vleeshouwerstraat. Bij aankomst bleek hier eveneens een man van de ladder te zijn gevallen die daardoor gewond was geraakt aan zijn been. Tijdens werkzaamheden was brand ontstaan, van schrik was het slachtoffer vervolgens gevallen.

Een collega bevond zich nog in het pand waar brand woedde. Na het redden en verzorgen van beide slachtoffers kon de brand worden geblust.

Klasse TAS-HD
De deelnemende ploegen bij deze oefeningen ontvingen de melding van een brand in een opslagplaats aan de Markt. Hier waren ook een tweetal slachtoffers betrokken bij het incident.

Hier werden werkzaamheden met brandbare vloeistoffen uitgevoerd. Een straalkacheltje had vervolgens de brand veroorzaakt. Ook hier diende de twee slachtoffers te worden gered voordat de brand kon worden geblust.

Na afloop vond 's avonds in de sporthal van Aardenburg de prijsuitreiking plaats.
Dankzij de uitstekende organisatie van de groep Aardenburg in samenwerking met Stichting Brandweerwedstrijden Zeeland, kan worden teruggekeken op een geweldige brandweerdag met de nodige leermomenten.

Na een uitleg en woorden van dank aan de organisatie door plaatsvervangend wedstrijdleider Carl de Hulsters werden de prijzen uitgereikt door burgemeester J. Sala van de gemeente Sluis.

De eerste drie ploegen van iedere baan gaan door naar de volgende ronde in mei en juni aanstaande.

Uitslag klasse 112 baan A:
1. Groep Bruinisse - 2 (1688 punten)
2. Groep Torenweg - 2 (1648 punten)
3. Groep 's-Gravenpolder - 2 (1640 punten)
4. Groep Zuiddorpe - 2 (1636 punten)
5. Groep Sint Philipsland - 1 ( 1626 punten)
6. Groep Koewacht (1612 punten)
7. Groep Oosterland -2 (1606 punten)
8. Groep Heinkenszand - 2 (1578 punten)
9. Groep Rilland (1534 punten)
10.Groep Oostkapelle (1524 punten)

Uitslag klasse TAS-HD baan B:
1. Groep Wemeldinge - 1 (1522 punten)
2. Groep Sas van Gent (1506 punten)
3. Groep Ovezande - 1 (1502 punten)
4. Groep Steenbergen - 2 (1496 punten)
5. Groep SGB Olympiaweg (1496 punten)
6. Groep Sluis (1452 punten)
7. Groep Oostburg (1452 punten)
8. Groep Elopak (1416 punten)
9. Groep Haamstede - 2 (1358 punten)
10. Groep Yara-Sluiskil (1326 punten)
11. Groep Vogelwaarde (1256 punten)
12. Groep Hulst - 1 (1246 punten)

- Artikel en foto's van de brandweer Oostkapelle klik hier!
- Artikel en foto's van de brandweer Vlissingen klik hier!
- Artikel en foto's van de brandweer Torenweg klik hier!
- Verslag van de brandweer Wemeldinge klik hier!