Vrijspraak brandstichtingen Oosterland

Toegevoegd: 13-02-2014, 14.31 uur

MIDDELBURG - De rechtbank in Middelburg heeft donderdag met een vervroegde uitspraak de 39-jarige man uit Oosterland vrijgesproken van de zestien branden en twee vernielingen die in de periode rond mei vorig jaar in Oosterland plaatsvonden. Tegen de man was zes jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist.

De rechtbank acht niet bewezen dat de verdachte de feiten heeft begaan. Onder meer zijn de verklaringen van de drie belangrijkste getuigen volgens de rechtbank onbruikbaar. De rechtbank is overigens wel van oordeel dat de verdachte de schijn tegen zich had, maar dat was niet voldoende om tot een bewezenverklaring te komen.

De zaak tegen de  23-jarige inmiddels ex-vriend die als medeverdachte was aangemerkt is aangehouden, omdat deze alsnog nog naar het Pieter BaanCentrum in Utrecht moet om daar eens goed door de gedragsdeskundigen te worden onderzocht.

Daarnaast wordt zijn schorsing van de voorlopige hechtenis opgeheven. Dat betekent dat hij weer vast komt te zitten in de voorlopige hechtenis in afwachting van het nader onderzoek. Tegen deze verdachte was naast een celstraf van veertien maanden waarvan de helft voorwaardelijk en een gebiedsverbod van twee jaar voor Oosterland gevorderd.

Zie ook:
Celstraffen en tbs geëist tegen brandstichters (06-02-2014)

koele kikker (14-2-2014 om 15:12)
vrijspraak betekend niet direct dat deze man onschuldig is. ''De rechtbank acht niet bewezen dat de verdachte de feiten heeft begaan''
bram luteyn (14-2-2014 om 12:31)
Vrijspraak dus onschuldig .De bewoners van oosterland rest niet anders dan deze man schadeloos te stellen voor de schade die zij hem aangericht hebben .Maar dat denk ik niet in deze gesloten conservatieve gemeenschap passen geen anderen die een iets andere leefwijze hebben.
Gerard (13-2-2014 om 19:56)
Daar gaan we weer!! Ik hoop maar dat ze de politie goed inseinen in de plaats waar hij gaat wonen! Of weer verplicht een jaar in oosterland wonen. Dan krijgt hij zijn straf vanzelf!
brandweer (13-2-2014 om 17:44)
Deze vrijspraak is reden om weer wat olie op het vuur te gooien. Komen ze er warm bij te zitten de komende tijd in Oosterland
Bru (13-2-2014 om 16:22)
Daar zullen ze niet blij mee zijn in Oosterland ...