Tiental jongeren aangehouden na incidenten Souburg

Toegevoegd: 27-03-2006, 17.54 uur
Door: Politie Zeeland

OOST-SOUBURG - Politie Zeeland heeft afgelopen januari/februari van dit jaar een tiental jongeren in de leeftijd van 12- 15 jaar, allen uit Oost-Souburg, aangehouden voor een aantal diefstallen en brandstichting.

Ze worden ervan verdacht in de periode november 2005 t/m januari 2006 uit een sportcomplex in Oost-Souburg mobiele telefoons en geld te hebben weggenomen. De politie kwam de jongeren op het spoor nadat informatie hierover was binnengekomen, waarna een onderzoek werd opgestart.

Uit diverse verhoren tijdens dit onderzoek bleek dat het groepje ook verantwoordelijk was voor een tiental brandstichtingen, gepleegd in Oost-Souburg tussen november 2004 en januari 2005. Ze hadden o.a. brand gesticht in afvalbakken op het Oranjeplein en hadden ook de papiercontainer bij de Aldi enkele keren in brand gezet.

De grootste brand was een soort opslagruimte met goederen in de Prinses Irenestraat/Henri Dunantstraat. Hierbij gingen ook enkele bomen in vlammen op. Deze brand zorgde destijds voor veel commotie. Het groepje jongeren opereerde in wisselende samenstelling en deden het uit verveling maar ook voor de kick.

Alle jongeren zijn na verhoor en het opmaken van proces-verbaal inmiddels weer in vrijheid gesteld op één na. Deze jongen zit nog in een jeugdgevangenis. De groep jongeren, die de politie in de gaten kreeg, hing op diverse plaatsen rond in Oost-Souburg.

Hun terrein was omgeving Spar en Aldi nabij de Vlissingsestraat, omgeving Henry Dunantlaan nabij de sportzaal en de Esdoornstraat Ook waren de jongeren te vinden in het parkje bij de flats in Oost-Souburg. Daar werd regelmatig geklaagd over overlast door de bewoners.

De politie heeft intensief samengewerkt met de jeugdreclassering en de raad voor de kinderbescherming. Enkele jongeren die dreigden af te glijden en die niet doorgestuurd zijn naar justitie omdat zij geen verdachte waren, zijn aangemeld binnen het ‘vroeg erbij’ team van de politie.

Deze jongeren worden intensief begeleid en zijn er contacten met ouders.