Wietteler kan hypotheek kwijtraken

Toegevoegd: 04-04-2014, 15.49 uur

MIDDELBURG - De hennepteelt door eigenaren van een koopwoning moet met behulp van nieuwe afspraken verder worden tegegengenaan. Wiet telende huiseigenaren lopen hierdoor de kans om de hypotheek op hun woning kwijt te raken.

De nieuwe afspraken gelden voor Zeeland en West-Brabant en zijn vastgelegd door de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en de hypotheekverstrekkers die zijn aangesloten bij de Stichting Fraudebestrijding Hypotheken. Het convenant maakt het voor de politie mogelijk om de financiële instellingen structureel te informeren over aangetroffen hennepplantages in door hen gefinancierde panden. Hypotheekverstrekkers accepteren deze misstanden niet en zullen de eigenaar tenminste verantwoordelijk stellen voor geleden schade.

Omdat hennepteelt regelmatig samengaat met hypotheekfraude is de informatie van de politie ook aanleiding om zelf onderzoek te doen. Als geconstateerd wordt dat er gefraudeerd is, wordt de lening in principe opgeëist, wordt er aangifte gedaan en volgt opname in het Incidentenwaarschuwingssysteem van de hypotheekverstrekkers. Met registratie in dit systeem kan voorkomen worden dat er opnieuw een lening wordt verstrekt aan fraudeurs. Een aangifte van hypotheekfraude kan het strafrechtelijk dossier bovendien verzwaren, en de gegevens van hypotheekverstrekkers kunnen in het opsporingsonderzoek helpen bij het blootleggen van het criminele samenwerkingsverband.

Volgens Hans Vissers, politiechef van de regio Zeeland-West-Brabant, komt de samenwerking op een goed moment: "Wij treffen steeds vaker hennepkwekerijen aan in kooppanden. Waarschijnlijk komt dit door de strenge controle op wietteelt in huurpanden, maar ook omdat eigenaren hun moeilijk verkoopbare woningen uit wanhoop beschikbaar stellen voor het plaatsen van kwekerijen".

Wim Mijs, directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Bestuurder van de SFH is ook verheugd over de samenwerking: "Hypotheekverstrekkers hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid en willen hun naam niet verbinden aan criminelen. Ik zie de bundeling van onze krachten als een belangrijke en logische stap in de bestrijding van hennepteelt én hypotheekfraude".

Vissers: "De georganiseerde hennepteelt kan niet alleen met de inzet van het strafrecht worden opgelost, daarvoor is de omvang van het probleem te groot. Daarom is het belangrijk om private partners ook in staat te stellen om een constructieve bijdrage te leveren aan de bestrijding ervan."

Wietteelt
In 2013 vonden in de regio Zeeland-West-Brabant ruim 600 hennepruimingen plaats. In 45% van de gevallen bevond de kwekerij zich in een koopwoning. Geschat wordt dat er zich in de provincie Brabant alleen al 5.500 à 6.800 wietkwekerijen bevinden, met een jaarlijkse productie van 343 ton droge wiet. Dat is goed voor een omzet van € 1 miljard.

Veelal ontstaan als gevolg van hennepplantages woningbranden. De teelt wordt aangestuurd door de georganiseerde misdaad en is volgens de politie zeer verweven met andere ondermijnende vormen van criminaliteit, zoals witwassen en (hypotheek)fraude. Bij hypotheekfraude proberen criminelen onder valse voorwendselen een hypotheek af te sluiten. In de meeste gevallen van hypotheekfraude is sprake van vervalsing van werkgeversverklaringen, jaaropgaven en loonstroken.

Ook worden hypotheken voor panden aangevraagd voor eigen bewoning, terwijl de koper in werkelijkheid niet van plan is om er zelf te gaan wonen. Hypotheekfraude veroorzaakt veel financiële schade (tientallen miljoenen euro’s per jaar) en gaat vaak samen met andere schadelijke criminaliteitsvormen, zoals hennepteelt, illegale verhuur en witwassen.

Robert (9-4-2014 om 10:18)
1.000.000.000,00 (8-4-2014 om 08:32)
Ik lees dus dat alleen in brabant al een omzet van 1 miljard gemaakt wordt ? waar in tegenstelling tot sommige andere branches bij verkoop gewoon BTW over wordt gerekend ? En hoe denkt de overheid dan die gemiste inkomsten te compenseren ? door nog meer te bezuinigen ? tot zover wordt de handel niet kleiner, alleen maar meer in de handen van criminelen die dus GEEN belasting betalen. het is maar net wie de overheid wil bevoorrechten, de criminelen dus. en daar maken ze dus vele miljoenen geld voor vrij. maar toch krampachtig volhouden dat ze de wiethandel "aanpakken". wat een farce.
richard (7-4-2014 om 10:08)
@Johan Hoeveel provincie's heeft Nederland dan volgens jou?
Markush (6-4-2014 om 22:38)
Gelukkig heeft de regering bewezen succesvol te zijn in het bestreiden van dit plantje. Proost
Jac (6-4-2014 om 20:54)
@Petrus Had inderdaad beter kunnen zetten hashpijp ipv joint, ivm de tabak, heb je dan wel gelijk in. Google even naar de statistieken over (gezondheids)problemen voor wat betreft de alcohol en sigaretten, en vergelijk deze met de cijfers over cannabis. Je zal zien dat je dan beter de alcohol en de sigaretten kunt verbieden dan de cannabis.
Petrus (6-4-2014 om 16:32)
@Jac, alcohol en sigaretten mogen toch ook en richten meer gezondheidsellende aan dan een joint. Vertel mij eens hoe u een joint consumeert? Ik heb toch een vermoeden dat deze dubbele gezondheid problemen veroorzaakt. 1 aan de luchtwegen en 2 en dat is ook al bewezen, psychische. Dus toch maar niet legaliseren?