Politie tevreden over Concert at Sea

Toegevoegd: 29-06-2014, 10.21 uur
Door: Rolf de Feijter

SCHARENDIJKE - Concert at Sea op de Brouwersdam is zonder noemenswaardige incidenten verlopen. De politie kijkt dan ook tevreden terug.

Omdat Concert at Sea enorme aantallen mensen op de been bracht, dit jaar zo'n 70.000, is de politie-inzet op beide dagen gecoördineerd door een Staf Grootschalig en Bijzondere Optreden (SGBO). Deze staf was tijdens het hele festival alert op incidenten die gebeurden of konden gebeuren.

Agenten waren bij het evenemententerrein aanwezig en vooral bezig met toezicht en hulpvragen. Op het terrein zelf waren beveiligingsdiensten actief. Ter plekke was goed en regelmatig operationeel overleg met medewerkers van de festivalorganisatie, Rijkswaterstaat, brandweer, geneeskundige hulpverlening en gemeente Schouwen-Duiveland. De veiligheid van de festivalbezoekers had beide dagen de hoogste prioriteit.

Zaterdagmorgen rond 00.45 uur kwam een 36-jarige vrouw uit Bruinisse bij het tunneltje aan de Kuijerdamseweg ten val. Ze kwam met haar hoofd op asfalt terecht en is met een hoofdwond naar een ziekenhuis in Rotterdam gebracht. Zaterdagmorgen om 09.20 uur heeft een korte, maar heftige brand het kantoor van de organisatie in de as gelegd. Twee portocabins brandden geheel uit en twee andere raakten zwaar beschadigd. De oorzaak van de brand is kortsluiting in een van de elektroscooters van de organisatie, die stond te laden. De organisatie trachtte de brand te blussen, maar deze sloeg over naar de kantoorunits. Gelukkig kon het festival gewoon doorgaan. Zaterdagavond om 22.15 uur werd op de Dammenweg een 26-jarige man uit Colijnsplaat aangehouden voor baldadigheid. Hij kreeg een bekeuring van 150 euro.

Ook dit jaar werd het gezamenlijk twitteraccount @EvenementinZld ingezet, waarop door de overheidsinstanties berichten zijn gezet. Op deze manier is actief contact gelegd met bezoekers door informatie en preventietips te geven, maar ook door gestelde vragen te beantwoorden. De afgelopen dagen groeide het account tot bijna 1.150 volgers.