'Fatale klap Vlissinger uit noodweer'

Toegevoegd: 17-07-2014, 21.19 uur

MIDDELBURG -  De 24-jarige Vlissinger R. F. uit Vlissingen is door de rechtbank niet veroordeeld voor mishandeling van een plaatsgenoot, die als gevolg daarvan is overleden. De rechtbank is van oordeel dat F.  zich op 16 juli 2009 schuldig heeft gemaakt aan mishandeling van een toen 40-jarige plaatsgenoot, maar heeft gehandeld uit noodweer. Op grond daarvan wordt F. ontslagen van rechtsvervolging.

Op de bewuste avond knoopte het slachtoffer een praatje aan met een groepje mannen, waaronder F.. De man was dronken. Hij maakte een negatieve opmerking over Antillianen en vroeg F. of hij ook een Antilliaan was. Er ontstond een woordenwisseling, waarna de man F. een kopstoot of een klap gaf. F. duwde de man van zich af. Toen deze weer op hem afkwam, stompte F. hem in het gezicht.

Daarop viel de man op de grond. Hij overleed later in het ziekenhuis aan de gevolgen van een slagaderlijke bloeding. De rechtbank is van oordeel dat de klap die F. heeft uitgedeeld heeft geleid tot de dood van het slachtoffer, maar de klap op zich proportioneel was. "Naar het oordeel van de rechtbank heeft F. geslagen uit zelfverdediging, om een tweede aanval van de man af te weren. In deze bedreigende situatie kon van F. niet meer worden verwacht dat hij zou weglopen", aldus de rechtbank.

De behandeling van deze zaak heeft vijf jaar geduurd. Daarmee is de redelijke termijn van twee jaar die als uitgangspunt geldt voor de behandeling van een strafzaak als deze fors overschreden. De verdachte heeft onnodig lang in onzekerheid verkeerd over de uitkomst van zijn zaak. De officier van justitie had om die reden een geheel voorwaardelijke straf van 12 maanden geëist.

De rechtbank heeft vastgesteld dat zowel zij zelf als het Openbaar Ministerie zich onvoldoende heeft ingespannen om deze strafzaak voortvarend af te handelen.

Zie ook:
- Jaar cel geëist voor dodelijke klap (04-07-2014)
Nieuwe verdachte dode Vlissingen (19-07-2009)
Slachtoffer geweldsdelict overleden  (17-07-2009)
Groot politieonderzoek in Vlissingen   (16-07-2009)

P. (19-7-2014 om 11:21)
Dus die jongens stonden buiten te kletsen, komt een man aangehuppelt die dronken is en begint denigrerende racistische dingen te zeggen tegen deze jongens. Loopt er zelf nog ééns op af en geeft één van deze jongens een kopstoot!!! Slachtoffer duwt de kopstoter weg en de kopstoter komt weer op hem af en het slachtoffer haalt uit en raakt hem verkeerd of goed. En nu is de jongen die verbaal en fysiek is aangevallen de dader omdat hij zichzelf verdedigde??? Welke idioot hier had niet uitgehaalt als hij zou worden aangevallen door een dronke vent die je eerst uit het niets zou uitschelden en je bleef aanvallen?? Zelfde als die overvallers in Deurne het is het gevaar van het beroep als je mensen met aggresie en levensgevaar benadert.
X1 (18-7-2014 om 21:54)
Wie is hier degene die sowieso een verkeerd oordeel geeft? Er is duidelijk te lezen dat de dronken man een negatieve opmerking plaatste, een kopstoot of klap gaf aan F. , weggeduwd werd en weer op F. afkwam. Pas daarna stompte F. die man in het gezicht. Piet schijnt het met z'n reactie niet helemaal begrepen te hebben.
Piet (18-7-2014 om 17:17)
Gespuis en krapuul in deze samenleving vieren feest. Iemand een kopstoot geven uit het niks is echt absoluut niet terecht, om hem daarna ook nog te doden. Man man man, betaal maar eens je boete niet of geef je spaargeld niet op aan de belastingdienst. Dan weet men je te vinden.
adrie (18-7-2014 om 12:00)
ik hoop dat het recht gezegevierd heeft ....en vindt het schandalig dat zoiets 5 jaar moet duren....van onze belastingcenten!!!
R (18-7-2014 om 11:12)
Je mag je toch zeker wel verdedigen, zo kan ik ook wel wat opnoemen , waarom dronk het slachtoffer , waarom zocht hij ruzie. Je mag van de nu dader genoemd toch wel verwachten dat hij zich verdedigd, hij zal echt niet gedacht hebben die sla ik in 1 klap dood want dan moet ie maar naar zuipen... rare lui zijn jullie zeg. Hij geeft die kerel 1 klap terug en laat dit nu verkeerd uitpakken. Jullie rijden wellicht dagelijks met een telefoon in je kletsen , als je dan iemand dood rijd is het voor mij ook moord ..je kan ook wachten tot je thuis bent , maar iemand doden was toch zeker niet de insteek van je telefoontje of wel... denk na mensen..
peter (18-7-2014 om 08:10)
je heb wel de dood op je geweten van een man, en in de wet staat dat je geen eigen rechter mag spelen, had beter even kunnen bellen naar de politie, maar die poging is ook niet gedaan, vreemd, dus uit noodweer mag je wel iemand van de wereld af slaan, recht in nederland is wel erg krom.