Meer verdrinkingen: 'Leer zwemmend redden!'

Toegevoegd: 02-10-2014, 11.53 uur

MIDDELBURG - Het was deze zomer vaak in het nieuws: het aantal dodelijke zwemongevallen stijgt. Tegelijkertijd wordt er steeds meer bezuinigd op zwemonderwijs. Verdrinkingen zijn echter vaak gemakkelijk te voorkomen. Leren hoe je jezelf en anderen kunt redden is daarom erg belangrijk. Zulke vaardigheden kun je leren bij de Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade.

Voorzitter Leo Wolterman: “Leren zwemmend redden kan bij ons als je 7 jaar of ouder bent en je in het bezit bent van je A-diploma. In het begin draait het grotendeels om het verbeteren van de zwemtechniek en zelfredding. Dat gebeurt op een speelse manier. Later gaan we intensiever aan de slag met doelgerichte technieken om anderen te redden. We gebruiken daarbij niet alleen speciale reddingsmiddelen, maar oefenen ook juist met allerhande voorwerpen zoals tuinslangen. Want je hebt nu éénmaal niet altijd een reddingsboei bij de hand.”

Wolterman: “Bij de reddingsbrigade draait het dus niet alleen om het redden van jezelf en anderen. Er is ook juist veel aandacht voor het zwemelement. Dat heeft ook een reden: Door vaak te zwemmen kan een groter uithoudingsvermogen worden verkregen, waardoor je minder snel in paniek raakt als je in het water wat overkomt. Met een betere conditie houd je bovendien letterlijk het hoofd langer boven water.”

In het Vrijburgbad worden door de Van Dixhoornbrigade wekelijks trainingen gegeven. De vereniging is nog hard op zoek naar nieuwe leden. “Op de vrijdagavond trainen we jongeren vanaf 12 jaar, op de zaterdagochtend gaat het om de jeugd. Naast de lessen in het zwembad verzorgen we ook EHBO-lessen en opleidingen varend redden. Onze brigade beschikt namelijk ook over een eigen rampenploeg die ingezet kan worden bij watersnoodrampen”, aldus Wolterman.

Geïnteresseerden kunnen eerst drie keer gratis komen mee zwemmen. Daarna kan men besluiten lid te worden. Voor meer informatie over de trainingen kunt u kijken op www.vandixhoornbrigade.nl. U kunt ook bellen met Kees de Jong, 0118-635200.

Marco (3-10-2014 om 21:12)
Leer zwemmen? Al ben je prof, dan kan je als nog verdrinken, denk maar aan kramp krijgen of wat dan ook.
wim (3-10-2014 om 07:20)
onze kinderen krijgen vanaf der 5 de jaar zwemles in Kapelle en krijgen zelfs een diploma en gaan nog verder met de zwemlessen.
P vd Hoven (2-10-2014 om 14:19)
Niet alleen in Middelburg, maar ook in Goes zit een afdeling van de reddingsbrigade.
H de Mailiie (2-10-2014 om 13:08)
Ook in Oostburg kan je op de zaterdagmorgen leren " ZEEMMEND REDDEN " in zwembad de Eenhoorn vanaf 9 uur s'morgens, iedereen is welkom voor een paar proeflessen. Vanaf zwemdiploma A ben je altijd welkom.
Bram Bonnewel (2-10-2014 om 12:40)
Het kan beter luiden "Leer zwemmen" en "Leer Luisteren" naar aanwijzingen van bijvoorbeeld strandwachten
kobuskuch (2-10-2014 om 12:06)
Beter advies is: Meer verdrinkingen, dus leer jezelf redden. Leer zwemmen