Vlam in de pan niet blussen met blusdeken

Toegevoegd: 16-10-2014, 15.29 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Vorig jaar waarschuwden de Brandweer en de Nederlandse Brandwonden Stichting over het gebruik van onveilige blusdekens. Tegelijkertijd diende de Brandwonden Stichting een klacht in bij de Voedsel en Warenautoriteit (NVWA). De collega's binnen de brandweerregio's constateerden namelijk dat sommige Nederlandse blusdekens niet goed werkten bij het doven van een pan met hete olie.

De NVWA deed onderzoek en concludeert dat blusdekens onbetrouwbaar zijn om een brand waarbij olie/vet in brand staat te doven. Er zijn al ongevallen gebeurd die zijn veroorzaakt door een niet goed werkende blusdeken. Om te voorkomen dat er meer onveilige situaties ontstaan, worden de volgende adviezen gegeven:

Een vlam in een pan of een frituurbrand kunt u niet blussen met een blusdeken. Blus brandende olie of brandend vet ook nooit met water! Water in heet vet of olie veroorzaakt een grote explosie. Bij een vlam in een (frituur)pan doet u het volgende:

Bedek, indien mogelijk, uw handen / trek ovenhandschoenen aan. Dek de brandende pan af met een passende deksel of koekenpan (plaats de deksel of pan van u af). Zet de warmtebron uit en doe de afzuigkap uit. Laat de pan met de deksel staan totdat deze volledig is afgekoeld (tenminste een uur). Waarschuw bij twijfel altijd de brandweer.

Alle beginnende brandjes, behalve dus een vlam in een (frituur)pan, tot de grootte van ongeveer een voetbal kunt u doven met een blusdeken. Een blusdeken kunt u bijvoorbeeld gebruiken wanneer kleding van een persoon in brand raakt, een beginnende brand ten gevolge van een omgevallen kaars en een beginnende brand in een prullenbak.

Branden die groter zijn dan ongeveer een voetbal kunt u niet doven met een blusdeken. Alarmeer in dat geval uw huisgenoten en verlaat uw woning. Bel 112 als u uw woning heeft verlaten.

veiligheidskundige (18-10-2014 om 13:55)
Ovenhandschoenen zijn gevaarlijk! niet aantrekken bij brand! ovenhandschoenen kunnen goed hete ovenschalen aan maar geen vlammen. ze zullen branden en smelten op uw handen.(geen goed advies) Een blusdeken zal snel vettig worden door de hete vet dampen en de temperatuur zal het vet op de deken doen branden. een brandblusser met de klassen ABF zal voldoen meer zijn zeer prijzig. Een dubbele blusdeken zal effectief zijn of een goede deksel. Zelf gebruik ik lashandschoenen van leer, of kevlar. Wikkel je handen bij een blusdeken goed in met de deken zelf.
Dave (18-10-2014 om 13:40)
Wat een onzin. Ik heb met branddekens olie branden geblust van een halve bij een halve meter. Het gaat erom dat je de brand goed afsluit, of je dat met een deksel of deken doet maakt niet uit, een deken werkt zelfs beter, mits goed gebruikt.
Carolien (16-10-2014 om 23:11)
Ik heb twee blusdekens in huis via de Brandweer, ik mag dus aannemen dat deze goed gekeurd zijn. Er hangt 1 blusdeken in de keuken, de plaats waar dus de meeste problemen beginnen. De 2e hangt in de buurt van de wasdroger. Voor de rest ben ik zelf erg voorzichtig met kookplaat, frituurpan en oven. De rookmelders door het hele huis gaan af en toe piepen. Dat komt door luchtvochtigheid!?!?!? De controles van de Brandpreventie zeggen mij niets.Ze stuiven binnen en na drie minuten betaal ik ruim € 13.-- voor nieuwe batterijen. Dat was voor de laatste keer, want voortaan koop ik zelf die batterijen. En dan proberen ze ook nog een contract af te sluiten tegen koolmonoxide, want in onze regio schijnen deze problemen heel veel voor te komen!?!?!?
BHV instructeur (16-10-2014 om 20:07)
Waarom staat hier niet bij dat er vetblussers bestaan? Geschikt voor de brandklasse A, B en F. Daar kun je niet alles mee aan, het advies om te vluchten als de brand groter is dan een voetbal is terecht. Maar als je het juiste blusmiddel bij de hand hebt is dat een bluspoging waard bij een beginnende brand.
AD. (16-10-2014 om 16:44)
Waarom zeggen ze dan ook niet gelijk welke blusdekens wel en welke niet veilig zijn want daar schijnt veel verschil in te zitten.