Eis celstraf wegens mishandelen stiefkind

Toegevoegd: 16-10-2014, 19.48 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Vandaag mocht een 30-jarige Vlissinger zich voor de rechtbank in Middelburg verantwoorden en hoorde hij voor een poging doodslag op zijn driejarig stiefkind plus mishandeling van het kind een celstraf van vijftien maanden waarvan drie maanden voorwaardelijk tegen zich eisen.

Het waren slechts kleine tikjes met de vingertoppen die de Vlissinger tussen december vorig jaar en 18 februari dit jaar aan het meisje uitdeelde. Wel met de nodige regelmaat, maar toch. Ook trok hij wel eens aan haar oor. Alles om het moeilijk handelbare meisje te corrigeren. Niettemin zat het kind onder de blauwe plekken en had ze een flinke scheur in haar oor. Op 18 februari kneep hij haar keel dicht.

Het was een zaak vol verbazing. Het meisje - de dochter van zijn vriendin - was uit huis geplaatst en later bij de Vlissinger en de vriendin komen wonen. Ze huilde en was 'moeilijk'. Daarom ook kwam er vrijwel elke week een zogeheten Intensieve Pedagogische Thuishulp. Die hoorde en zag niets wat er mis zou kunnen zijn. Die zag niet dat het meisje blauwe plekken had. Die zag niet dat haar oor was gescheurd. En iedere keer dat het meisje huilde kreeg ze een 'corrigerend' tikje. Als ze nep-huilde eveneens een tikje zodat ze echt begon te huilen. Buren deden meldingen.

Van de ruzies en het gillen van de peuter werden geluidsopnames gemaakt en daarop zou te horen zijn geweest dat de Vlissinger het meisje vroeg of hij nog meer moest 'rossen'. Er werd door de man hulp gevraagd bij Jeugdzorg en andere instellingen en er gebeurde niets. Tot die bewuste 18e februari, toen hij zijn stiefdochtertje bijna wurgde. De aanleiding wist hij tijdens de behandeling niet meer, maar hij had haar bij de keel gepakt en flink gedrukt. Toen hij ineens ontdekte waar hij mee bezig was liet hij los.

,,Geweld, geweld, geweld,'', zei de officier van justitie. ,,Het meisje was eerder uit huis geplaatst. Jeugdzorg wist wat ze voor vlees in de kuip hadden. Jeugdzorg heeft gefaald.''

De advocate van de Vlissinger meldde dat zowel hij als zijn partner de opvoeding van het kind absoluut niet aankonden en dat er ook hulp was gevraagd. ,,De buren waren meer bezorgd dan de instanties'', stelde ze wrang vast. ,,De instanties zagen niets''. Ook verzocht ze de rechtbank er rekening mee te houden dat haar cliënt op zijn zachts gezegd 'een waardeloze jeugd' had gehad en hij dus ook een belast verleden had. De relatie met zijn partner is inmiddels beëindigd en het mishandelde meisje is weer uit huis geplaatst.

Uitspraak over twee weken.

Google: Haut de la Garenne (21-10-2014 om 12:08)
Ik zou die vuillak ook wel eens met mijn vingertoppen willen behandelen. Idem met het schorem van de jeugdzorg. Want die vergeten dat de kinderen die door hen mishandeld werden ook groot worden en dan verhaal komen halen zeker ? Als het mijn kind was kregen die "instantie" medewerkertjes een cursus over hoe het gaat als je mishandeld wordt tot je het uitgilt. Nee, de verantwoordelijke instanties kijken de andere kant op terwijl kinderen worden mishandeld. Vroeg of laat komt karma om de hoek om af te rekenen. En weet je wat ? dan hoor of zie ik ook helemaal niets.
jufmdb (20-10-2014 om 18:42)
Nou, dan weten we nu wel waar we op kunnen bezuinigen lijkt me. Heel jeugdzorg maar opheffen, heeft niks om het lijf en kost ontzettend veel belastinggeld. Niemand heeft er last van als het niet meer bestaat. Als ouders zelf aangeven dat ze hulp nodig hebben nota bene!!!!!
Een bekende (20-10-2014 om 16:16)
Sorry hoor. Maar wie weet of de moeder überhaupt aanwezig was. Jullie gaan er maar van uit dat zij ook thuis was. Als jullie het echte verhaal willen weten ga je maar lekker naar de moeder zelf toe.
Fred (20-10-2014 om 10:16)
Er gebeuren zoveel dingen in pleeggezinnen[de goeie uitgesloten]waar de buiten wereld geen weet van heeft;M n zoon zat in een pleeggezin waar 4meisjes zijn verkracht [misbruikt door de biologische zoon des huizes[ een gevangenis straf vab 3jr moet dat goed maken plus een behandeling .na 2jaar stond hij buiten,en is nooit behandeld.Waar moet dit heen?
sonja (19-10-2014 om 09:25)
Als de politiek zich nou eens druk zou maken om de professionaliteit van jeugdzorg i.p.v over sinterklaas, dan zouden we veel meer gelukkige kinderen hebben en was het met dit meisje niet zover gekomen. Schandalig gewoon.
winnie (18-10-2014 om 00:11)
Als ik dit zo lees zou ik ze allebei 20 jaar geven , zo iets doe je toch niet ? En ja jeugdzorg is ook niet veel!!!