OM treedt streng op bij jaarwisseling

Toegevoegd: 17-12-2014, 11.43 uur

MIDDELBURG - Wie zich met oud en nieuw misdraagt en wordt aangehouden, moet rekening houden met een snelle reactie. Er staan rechtszittingen gepland in de tweede week van januari 2015. Oud en Nieuw gerelateerde misdrijven worden extra zwaar gestraft.

Om snel en efficiënt te kunnen reageren op strafbare feiten, worden zoveel mogelijk strafbare feiten meteen afgestraft. Dat betekent meteen een strafvoorstel van het OM of een week na Oud en Nieuw voor de rechter. Verdachten van bijvoorbeeld het beledigen of mishandelen van hulpverleners of vernieling, moeten zich melden op de politierechterzitting van 7 januari 2015 in Middelburg. Is er aanleiding voor de officier van justitie om de verdachte vast te zetten tot de zitting, bijvoorbeeld bij brandstichting of openlijke geweldpleging, dan wordt snelrecht toegepast op 7 januari 2015.

Het OM eist in strafzaken die Oud en Nieuw gerelateerd zijn, hogere straffen dan anders. Als het gaat om geweld tegen mensen met een publieke taak, dan ligt de strafeis 200 procent hoger. Strafbare feiten zoals belediging of mishandeling van bijvoorbeeld ambulancepersoneel of medewerkers van de brandweer of politie, worden extra zwaar aangepakt. Het OM wil daarmee het signaal afgeven dat geweld tijdens de jaarwisseling niet wordt getolereerd.

willem77 (18-12-2014 om 09:38)
mooie en loze beloftes. de "strenge" straffen zullen wel bestaan uit een taakstrafje--of de rotzooi opvegen van het afgestoken vuurwerk. er komt zoals gewoonlijk niets van terecht.
wim (18-12-2014 om 07:30)
Ik hoop dat ze waarmaken wat ze beloven voor mij is het moeilijk aan te nemen gezien het verleden
rob (17-12-2014 om 21:11)
Strenger harder zwaardere straffen meer regels het lijkt hier wel comunistisch. En dan vindt men het gek dat steeds meer mensen alles tegen gaat staan en een keer doordraaien. Lekker bezig hier in Nederland.......
jan (17-12-2014 om 18:46)
De voornemens zijn goed,maar nu nog zien te handhaven!!!! Elk jaar is het een zooi,dus ook nu weer let maar op. Overheid doed gewoon niks!!! WATJES
Janis (17-12-2014 om 16:53)
Allemaal loze beloftes en zoet houdertjes, want er gebeurt toch weer niets met dat onbeschofte gedrag.!!!!
Pieter (17-12-2014 om 13:36)
Net als vorig jaar dus, 200% hogere strafeis. Die stoere praat liep toen ook op niets uit. Je kan het wel eisen maar de rechter beslist uiteindelijk en zolang die niet mee gaan. Heeft pas zin als ze de rechters ook verplichten om bewezen feiten 200% zwaarder te straffen.