Weerbericht:
Van het westen uit meer bewolking
Verkeersinformatie:
20 files van totaal 64 km

Fors meer doden in Zeeuws verkeer

Toegevoegd: 17-12-2014, 13.34 uur
Door: Roland de Jong

MIDDELBURG - Het Zeeuwse verkeer heeft in 2014 tot en met 15 december het leven geëist van 29 mensen. Dit is een forse stijging ten opzichte van de voorgaande jaren maar er zijn geen duidelijke aanwijsbare oorzaken voor de stijging van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Dat zegt het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ).

De ongevallen (ook die met dodelijke afloop) vonden verspreid over de provincie en de verschillende vervoerswijzen plaats. Landelijk is het aantal ernstige verkeersslachtoffers in 2013 gedaald van 19.500 in 2012 naar 18.800 in 2013. Een daling van 3,6%. Op dit moment zijn er (nog) geen Zeeuwse cijfers van ernstige verkeersgewonden bekend.

In 2014 (t/m 15 december) vonden 26 dodelijke ongevallen plaats waarbij 29 mensen om het leven zijn gekomen. Ter vergelijking: in 2013 vonden 16 dodelijke ongevallen plaats waarbij 18 mensen om het leven zijn gekomen. De toename vindt vooral plaats bij personenauto's (van 9 naar 14 dodelijke slachtoffers), motoren (van 0 naar 3 dodelijke slachtoffers) en fietsen (van 4 naar 6 dodelijke slachtoffers).

De meeste ongevallen vinden plaats buiten de bebouwde kom op 60- en 80-km/uur wegen. In 2014 zaten de slachtoffers vooral in de leeftijdsgroepen 30-40 jaar en 50-60 jaar. In 2013 waren dat de leeftijdsgroepen 20-30 jaar en 40-50 jaar. Omdat het om relatief kleine aantallen dodelijke verkeersslachtoffers gaat, kunnen statistische conclusies moeilijk getrokken worden.

Om de oorzaken van de verkeersongevallen duidelijker in beeld te krijgen, onderzoekt het ROVZ komend jaar alle letselongevallen die in 2014 in Zeeland hebben plaatsgevonden. Daarnaast analyseert het ROVZ de fietsongevallen op basis van de gegevens uit het Letsel Informatie Systeem (LIS) van ziekenhuizen. Het ROVZ: "Twee van de drie ziekenhuizen in de provincie Zeeland registreren ongevallen in het LIS. Het ziekenhuis in Zeeuws-Vlaanderen wordt ook benaderd om mee te doen."

Bermongevallen
In 2011 is onderzoek gedaan naar bermongevallen in Zeeland. Daaruit bleek dat te hoge snelheid, afleiding en de inrichting van de weg en de directe omgeving een rol spelen. De wegbeheerders binnen de provincie zijn druk bezig om de wegen zo duurzaam veilig mogelijk in te richten om het aantal bermongevallen te verminderen. Daarnaast start het ROVZ in samenwerking met de politie in 2015 een grote actie tegen afleiding in het verkeer.

Verder werken het ROVZ, politie en wegbeheerders in 2015 nauw samen om het aantal fietsongevallen terug te dringen. Het diepteondezoek naar fietsongevallen onder 50 plussers uit 2014 geeft hier oplossingsrichtingen voor., Onder andere bewustwordingscampagnes op het gebied van het kiezen van een veilige fiets en de juiste beschermingsmiddelen, het veilig gebruik van E-bike en het beperken van afleiding op de fiets.

Zie ook:
- Nieuwsdossier 'Dodelijke ongelukken in Zeeland'


Reageer op dit bericht

Reacties

Nieuwe reactie plaatsen:

Alle ingestuurde reacties worden voor publicatie door de redactie beoordeeld. De redactie behoudt zich het recht voor om de reactie zonder opgaaf van redenen te weigeren of in te korten. Bij het insturen van een reactie geeft u ons toestemming de ingevoerde persoonsgegevens te verwerken. Lees hier alle regels over het plaatsen van reacties. U mag 750 tekens gebruiken voor uw reactie.

Zelf reageren? Lees hier de spelregels.

Aantal tekens
0 van 750
John (21-12-2014 om 20:12)
Een potentiƫle oorzaak kan liggen in het slechte onderhoud van auto's. Ik hoor persoonlijk meer en meer mensen het hebben over een beurtje uitstellen aan hun auto, omdat ze even krap zitten. Wat mij betreft mogen controles op de staat van de wagen omhoog. Een APK alleen zegt niets. Een remweg die door slijtage 20 meter langer is geworden, kan door de APK komen, maar die 20 meter kan net de grens zijn om achterop een file te klappen, of net op tijd stil te staan. Nog niet in de laatste plaats te spreken over de kwaliteit banden!! Type grip. etc. Nog veel te verbeteren op gebied van veiligheid!
lizzy (18-12-2014 om 17:49)
en daar bij mogen we het aantal mensen die de auto gebruiken om een einde aan hun leven te maken ook niet onderschatten . door de crisis , vaders die hun kinderen niet [meer] mogen zien . de alimentatie die ze niet op kunnen brengen . mensen die zo ten einde raad zijn en voor deze manier kiezen . het is verschrikkelijk maar het gebeurt echt dikwijls .
Steve (18-12-2014 om 09:08)
Heel veel mensen rijden te hard en dat is verschrikkelijk want misschien dat ze wel een ongeluk krijgen dat hoop je niet, aan de andere kant moeten ze het natuurlijk zelf weten want dan hoop je bij je zelf dat ze een ongeluk krijgen!! en veel mensen rijden te hard omdat ze denken dat ze in een actie film zitten (niet realistisch dus) en dat zijn idioten!
Marie (18-12-2014 om 09:03)
Arie ik geef toe wat je zegt is juist, maar de meeste ongelukken gebeuren juist bij een te hoge snelheid. en als wij dan ook nog dicht op die langzaam rijder gaan zitten dan creeren wij nog meer gevaar. De wereld zit al vol haast. heb wat geduld a.u.b. Als ik een fout maak ben ik blij als niemand akelig doet. en jij toch ook ?
Alexander (18-12-2014 om 08:24)
Als mensen zich weer concentreren op het auto rijden wordt het als een stuk veiliger. Minder met de telefoon etc. spelen. Gewoon de snelheid rijden die mag, niet treuzelen en vooral zorgen dat je auto in orde is! Al ik naar mijn werk rijd kom ik elke dag tientallen auto's tegen waarvan de koplampen richting de vliegtuigen staan. Hierdoor zie je dus gewoon niks meer. Als de politie meer controleert op de staat van de auto's zullen mensen zich meer bewust worden van het feit dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het voertuig waar ze mee de weg op gaan.
. (17-12-2014 om 23:26)
Zelfs al komt er 'maar' 1 iemand om in het zeeuwse verkeer, nog steeds is iedere dode er 1 teveel.
Cookie-instellingen beheren