Strafblad voor asociaal rijgedrag

Toegevoegd: 09-01-2015, 10.33 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG -  Wegpiraten moeten extra gaan oppassen, want 23 zogeheten 'hufterovertredingen' in het verkeer worden sinds 1 januari zwaarder bestraft.

Bij zo'n overtreding krijgt de dader voortaan niet alleen een boete maar ook een strafblad. Een aantekening van zo'n overtreding blijft vijf jaar staan. Met een strafblad wordt het bovendien een stuk lastiger om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te krijgen. Voor steeds meer banen maar ook veel vrijwilligerswerk is een dergelijke verklaring noodzakelijk.

Met de maatregel wil minister Opstelten veelplegers van dit soort feiten uit de anonimiteit halen. De wegpiraat komt niet meer weg met een anonieme boete. Bij elke geregistreerde overtreding komt hij in beeld bij Justitie. Bij herhaalde overtreding kan Justitie zwaardere straffen opleggen. Daarbij worden ook overtredingen meegenomen die al onder het strafrecht vielen, zoals rijden onder invloed.

De tien belangrijkste 'hufterovertredingen':
- Niet opvolgen van een stopteken van de politie
- Niet opvolgen van een aanwijzing van een agent of andere opsporingsambtenaar
- Geen voorrang geven aan een voetganger of gehandicaptenvoertuig (scootmobiel) die op een zebrapad oversteekt of dat wil doen
- Inhalen vlak voor een zebrapad
- Een voertuig dat links staat voorgesorteerd links inhalen
- Geen voorrang geven aan een blinde of lichamelijk gehandicapte
- De vluchtstrook gebruiken zonder dat sprake is van een noodgeval
- Over een wegvak rijden waarboven een rood kruis brandt, bijvoorbeeld een spitsstrook
- Keren, achteruitrijden of stilstaan op een autoweg of snelweg
- Rijden op snelweg met voertuig dat niet harder kan dan 60 km/u of - in geval van autoweg – 50 km/u.

Jan (11-1-2015 om 18:00)
Het ergste huftergedrag volgens de ergernis top 10 is het niet voldoende afstand houden op je voorganger. Waarom staat dit niet in de lijst? Persoonlijk ervaar ik dit dagelijks als ik op de weg zit, voornamelijk door leasebakrijders. Terwijl ik netjes de aangegeven snelheid rij. Bumperkleven levert vaak ook de grootste schade op, zowel fysiek als materieel technisch. Het lijkt tegenwoordig wel een rage te worden om asociaal te rijden. Treed hier dan ook hard tegen op aub.
schaterlach om den Haag (10-1-2015 om 14:01)
Een redelijk plan, maar dan eis ik wel dat er ook bekeuringen uitgedeeld worden wegens het misbruiken van het zebrapad door voetgangers. Leuk allemaal, maar iedereen weet dat er toch geen blauw op straat meer is en dat de overheid dus gewoon zichzelf weer eens belachelijk maakt met drie praatjes over strafbladen en hoe ze je carriere wel even willen kapotmaken met zo een VOG vod als je niet doet wat hun zeggen en dat u een hufter bent. Echt praatjes van een gefrustreerde machteloze kliek die alleen nog met een grote smoel de macht denkt te kunnen houden. Hun tijd is bijna voorbij.
Jaapverkeer (9-1-2015 om 22:08)
Minister Opstelten, oftewel burgermeester Dickerdack, met oplossingen die dit land helemaal uit de problemen helpt. Op een miljoen werklozen na en mensen bij de voedselbank na. Wat een zinloze wetgeving, ga eerst eens handhaven en dan pas wetten opkloppen voor Toon en andere mensen die dit soort wereldproblemen belangrijk vinden. 80% van de mensen rijdt heel redelijk en 10% idioot hard en 10% idioot langzaam.
wim (9-1-2015 om 19:32)
Er is maar een optie voor zulke lui rijbewijs in nemen en nooit meer terug geven als je leest wat ze aan verkeer regels misbruik maken een groot gevaar voor andere weg gebruikers.
Toon (9-1-2015 om 14:28)
Hulde aan minister Opstelten. Aanpakken dat soort lieden. Kennelijk zijn er mensen die niet weten of willen weten dat politiemensen tijdens de uitoefening van hun dienst ontheffing hebben van de nodige (verkeers) regels. Verder staan deze mensen onder de ambtseed/ambtsbelofte. Houdt in dat zij heel gewetens getrouw om gaan met hun waarnemingen. Echter nooit vergeten: waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt.
den Haagse Hufter (9-1-2015 om 14:21)
zo dus 250 km/u is niet hufterig ? Mensen afsnijden bij het invoegen en daardoor een kettingbosting veroorzaken is niet hufterig, bumperkleven, rechts inhalen, lampen knipperen enz. is allemaal niet hufterig meer ? Dit soort selectieve maar onuitvoerbare regelgeving is het zoveelste bewijs dat den Haag echt gewoon niet meer weten wat ze moeten doen en komen dan maar weer met een halfbakken gedoe op de proppen. hebben ze toch nog wat gedaan...