Jonge redders oefenen ijsreddingen

Toegevoegd: 08-02-2015, 11.25 uur
De oefeningen vonden plaats in het Vrijburgbad.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

VLISSINGEN - Sneeuw, hagel, gladheid, bevroren sloten. De laatste tijd hebben we het duidelijk gemerkt: het is winter. Leden van de Middelburgse reddingsbrigade, de Van Dixhoornbrigade, kregen daarom afgelopen weekeinde een wel erg bijzondere en toepasselijke training: ze leerden hoe ze zichzelf en anderen vanonder het ijs kunnen redden.

Met behulp van drie speciale matten, zogeheten wakmatrassen, kregen de Middelburgse redders in het Vrijburgbad uitleg over hoe te handelen bij ijsongevallen. Er zijn namelijk meerdere technieken om uit een wak te klimmen mocht je onverhoopt door het ijs zijn gezakt. Zelfredding is de basis van de lessen bij de reddingsbrigade. Tijdens de training kregen de leden daarom allereerst te horen hoe ze zichzelf kunnen redden. Dat kan bijvoorbeeld door jezelf af te zetten tegen de randen van het wak om vervolgens weg te rollen of te weg te kruipen.

Tijdens de lessen op vrijdagavond en zaterdagochtend was ook aandacht voor technieken om anderen te redden. Zo werd geleerd hoe je een drenkeling uit een wak kunt halen. Voor de oudere leden was er ook een oefening waarbij onder een 'ijsoppervlak' gedoken moest worden. Bij deze oefening lag er onder het matras een reddingspop verborgen die naar de kant moest worden gebracht. De oudste leden moesten deze oefening uitvoeren in een niet verlicht zwembad: een flinke opgave want het zicht onder water is dan minimaal.

Twee jaar geleden hield de Van Dixhoornbrigade voor het eerst sinds lange tijd weer een trainingsavond 'wakzwemmen'. Deze les was zo'n groot succes dat het programma dit jaar in een uitgebreide vorm is herhaald. In februari 2012 hield de rampenploeg van de vereniging een echte ijsoefening. Toen werd op het Veerse Meer letterlijk tussen het ijs geoefend hoe drenkelingen uit het ijskoude water konden worden gered. Dat was een unieke training want het ijs is in Zeeland niet elk jaar dik genoeg voor dergelijke oefeningen.

D. (8-2-2015 om 13:06)
Jammer dat RVV'85 niet vermeld is, deze mochten samen met de van Dixhoornbrigade deze oefening doen op vrijdagavond 6 februari! Ook heel leerzaam voor hun, als fijne en goede zwemvereniging! Ze vonden het erg leuk en leerzaam ! :)