Jongen met luchtdrukwapens aangehouden

Toegevoegd: 21-02-2015, 12.05 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Vanmorgen is een 14-jarige inwoner van de Gemeente Veere aangehouden voor verboden wapenbezit. Hij had twee luchtdrukwapens bij zich.

Een oplettende getuige had de jongen 08.30 uur met de wapens zien staan op de Daauwendaelselaan in Middelburg. Agenten troffen hem korte tijd later op het Gervinsland aan en namen de wapens in beslag. Een van de wapens was nauwelijks van echt te onderscheiden.

De jongen is voor verhoor overgebracht naar het politiebureau. Zijn ouders zijn in kennis gesteld van zijn arrestatie.

gumblag (25-2-2015 om 00:49)
@No gun No glory (vervolg) Houdt men zich gewoon aan de regels die ook gelden voor het omgaan met vuurwapens, dan kan er niets meer fout gaan hoor. Maar aan dat laatste daar ontbreekt het soms aan; dan leest men inderdaad in de krant of op het internet dat er weer een of ander figuur is gepakt met (een) luchtdrukwapen(s): Net zo min als men vuurwapens in het openbaar gebruikt, zo gebruikt men in het openbaar ook geen luchtdrukwapens, zo simpel is het. Dus als ik u was; niet gaan schieten, u bent nog niet zo ver.
gumblag (25-2-2015 om 00:47)
@No gun no glory (vervolg).Naar een schietvereniging gaan is niet onmogelijk hoor. En de schietverenigingen waar ik geweest ben kon men ook alcohol krijgen alleen aan de bar, maar men kon dan niet meer terug naar de schietbaan... In de tuin schieten hoeft niet gevaarlijk te zijn mits men maar zorgt voor een goede backstop die opgewassen is tegen de energieën die het moet verwerken en over de volle breedte van de schietrichting strekt. En zorg ervoor dat de projectielen het terrein niet kunnen verlaten.
gumblag (25-2-2015 om 00:43)
@No gun no glory. Het cal. zegt niet zoveel; het gaat om de energie die het projectiel heeft als het de loop verlaat en als het doel treft. Het terrein dient niet vrijelijk toegankelijk te zijn voor publiek (het moet gemarkeerd zijn met linten bijvoorbeeld), en u dient schriftelijke toestemming te hebben van de eigenaar van het terrein dat u daar op dat moment mag schieten. Dus boetes zijn wel degelijk terecht. En ja het wapen had even goed in beslag kunnen worden genomen. Geluidsdempers op veerbuksen of luchtdrukpistolen is onzin; de geluidsdruk van het mechaniek is vele malen hoger dan de geluidsdruk van een pellet dat een loop verlaat.
No gun no glory (23-2-2015 om 17:46)
Nu zit ik te denken of ik weer zal schieten. Volgens mij ga ik dat doen. Maar ik heb wat meer doelwitten nodig. En die kan je ook online bestellen. Zelfs geluidsdempers heb je verkrijgbaar. Bovendien naar de schietvereniging gaan is bijna onmogelijk. Ze hebben eigen club. Met bepaalde soort mensen die achter de bar alcohol gaan drinken en vervolgens gaan ze ook gezellig schieten. In de tuin schieten is gevaarlijk. Moet je voorstellen als zo een kogeltje door het hekje gaat - direct in de oog van een kind. Maar net als sigaretten er valt winst te verdienen. Daarom zijn luchtdrukwapens niet verboden.
No gun no glory (23-2-2015 om 17:46)
Je mag vrij bijna elke luchtdrukwapen vanaf je 18e kopen. Zelfs cal. 50 online met je ID kaart. Wapens en munitiewet categorie N4. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik was ook door de politie gepakt, terwijl ik gezellig in het voormalige Scheldeterrein zat te schieten. Maar toen ik de agenten zag heb ik mijn ''pistool'' in het gras gegooid en nu heb ik hem van de rechter teruggekregen. Namelijk ik ben niet gepakt met een wapen in mijn bezit. Het kan zijn dat de rechter naar mijn situatie heeft gekeken (dat denk ik echt), en hij heeft geconcludeerd dat ik geen gewaar voor de omgeving vorm. Het was ook een slopterrein, dus. En voor zo een stomme ding vind ik boetes voor overtreding op een bedrijfsterrein en wapenbezit beetje te overdreven.
Hans van grietje (22-2-2015 om 11:36)
Beste "P" ook jij zit er naast... Eerst verdiepen , dan pas commentaar.