Identiteit dode 1953 na ruim 60 jaar bekend

Toegevoegd: 23-02-2015, 11.42 uur

MIDDELBURG - De politie heeft na ruim 60 jaar één van de onbekende slachtoffers van de Watersnoodramp van 1953 geïdentificeerd. Dat gebeurde nadat in 2013 de lichamen waren opgegraven van onbekende doden.

Met behulp van DNA-verwantschapsonderzoek door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) probeert de politie alsnog te achterhalen wie de slachtoffers zijn. Bij één van de stoffelijke overschotten is nu een familieband vastgesteld tussen afgenomen DNA van nabestaanden en slachtoffer.

Het geïdentificeerde slachtoffer is een vrouw uit Kruiningen die tijdens de ramp op 41-jarige leeftijd om het leven is gekomen. Zij lag als onbekende begraven in Yerseke (gemeente Reimerswaal). In 2013 heeft de politie haar lichaam opgegraven om DNA-materiaal af te nemen. De nabestaande, een 77-jarige man uit Wezep wiens moeder sinds de watersnoodramp vermist was, had zijn DNA-materiaal voor verwantschapsonderzoek aan de politie afgegeven.

In 2013 groef de politie met medewerking van het NFI 29 onbekende slachtoffers binnen de gemeente Schouwen-Duiveland en twee in Goes en Reimerswaal op om DNA-materiaal af te nemen. De opgravingen maken deel uit van een landelijk project waarmee de politie met behulp van nieuwe technieken onbekende doden die vóór 2010 zijn begraven wil identificeren.

Naar aanleiding van de opgravingen riep de politie nabestaanden op wangslijmvlies af te staan voor het identificatieproces. De door het NFI vervaardigde DNA-profielen van de nabestaanden en van de onbekende slachtoffers zijn in aan de DNA-Databank voor vermiste personen opgenomen. Vergelijking van de profielen in de DNA-databank leidde nu tot een directe match tussen de man uit Wezep en de onbekende vrouw in Yerseke. De man is al op de hoogte gebracht van de identificatie van zijn moeder.

Eind 2014 was al bekend gemaakt dat er een familieband bestaat tussen een nabestaande en één van de onbekende slachtoffers op Schouwen-Duiveland. De exacte identiteit van het slachtoffer blijft echter onbekend omdat binnen de betreffende familie twee personen vermist zijn geraakt welke nagenoeg even oud waren en hierdoor was voor een identificatie van deze persoon geen onderscheid aan te geven.

Verder is vastgesteld dat ook twee van de onbekende slachtoffers op Schouwen-Duiveland familie van elkaar zijn. Op welke manier de twee slachtoffers verwant zijn, is niet duidelijk. Hun DNA gaf een verwantschap in de mannelijke lijn aan maar matchte niet met dat van de nabestaanden die wangslijmvlies instuurden. Ook de lijst van vermisten van Schouwen-Duiveland vermeldt geen mannelijke verwanten.

De DNA-profielen van eerstegraads familieleden (ouders, kinderen, broers en zussen) hebben meer overeenkomsten dan de DNA-profielen van verre familieleden. Door het DNA-profiel van het naamloze slachtoffer te vergelijken met het DNA-profiel van een eerstegraads familielid is een directe familieband goed aan te tonen.

Het is volgens de politie veel moeilijker om verwantschap aan te tonen op basis van DNA-profielen van tweede of derdegraads familieleden, zoals ooms, tantes, kleinkinderen, neven en nichten. In deze gevallen zijn vaak te weinig overeenkomsten tussen DNA-profielen. In dit onderzoek waren het merendeel van de familieleden die DNA hebben afgestaan geen eerstegraads familieleden. Dit had tot gevolg dat bij de vergelijkingen vaker sprake was van slechts zwakke aanwijzingen op een mogelijk verwantschap.

Zie ook:
- Onbekende slachtoffers '53 opgegraven (03-09-2013)

lezer (23-2-2015 om 17:55)
Dna profielen zijn toch onmisbaar in onze samenleving. Die man uit Wezep wiens moeder door een dna test toch is gevonden na 60 jaar.Allereerst wil ik toch even mijn medeleven betuigen voor deze familie.Zelf heb als kind van 5jaar de watersnoodramp meegemaakt in de omgeving sloedam. Maar gelukkig geen doden,wel is alles bij mij van a tot z blijven hangen.Temeer om op deze manier even te reargeren.