Redders net niet op podium, vierde op NK

Toegevoegd: 21-03-2015, 17.23 uur
De Middelburgse ploeg werd vierde tijdens het NK SERC. De Middelburgse ploeg werd vierde tijdens het NK SERC.
De Middelburgse ploeg werd vierde tijdens het NK SERC.
© Foto: Van Dixhoornbrigade

MIDDELBURG - De Middelburgse Van Dixhoornbrigade is zaterdag net niet op het podium beland bij het Nederlands Kampioenschap van de Simulated Emergency Response Competition (SERC) in Gouda. Vorig jaar werd de ploeg nog eerste. Nu werden de Middelburgers vierde. Ze misten een halve punt om de bronzen plak te mogen ontvangen. Middelburg haalde wel de zilveren medaille binnen in het leidersklassement.

Tijdens het NK SERC wordt de hulpverlening aan drenkelingen getoetst tijdens een in een zwembad nagebootst waterongeval. Bij SERC heeft elke wedstrijdploeg één leider en enkele redders die het incident samen tot een goed einde moeten brengen. Doel is te allen tijde om binnen de vastgestelde tijd het ongeval zo goed mogelijk op te lossen.

Bij de competitie wordt onder meer gelet op de zorg voor de slachtoffers en het doen van een adequate alarmering bij professionele hulpverleners. De redders moeten bovendien laten zien dat ze snel een juiste afweging kunnen maken, eerste hulp kunnen verlenen en slachtoffers tegelijkertijd ook gerust kunnen stellen.

Zaterdag kreeg de Van Dixhoornbrigade meerdere scenario's voor de kiezen. In de eerste voorronde draaide het om een waterongeval waarbij een kersverse 16-jarige jongen op zijn verjaardag met zijn brommer iets te veel gas gaf en in een vaart terecht kwam. Niet alleen de jongen moest worden gered, ook een groep mensen die net uit een nabij gelegen zalencentrum kwam lag bij aankomst van de redders in het water. Bij aankomst lagen vijf personen in het water en bevond zich één persoon op de kant. De bromfietser lag bewusteloos op de bodem.

Bij de tweede voorronde kregen de redders een scenario voor de kiezen waarbij een kind werd geraakt door een kar met daarop een groepje jongeren. De kar sloeg om, denderde het water in en nam in haar vaart ook nog het kind mee. Voor de redders de taak om de zes drenkelingen (vier jongeren, het kind en één van zijn ouders) uit het water te halen. Het kind lag bewusteloos op de bodem, de ouder was in paniek en meerdere jongen waren gewond.

Finale
In de finale kregen de Middelburgers een ongeluk voorgeschoteld waarbij op de Reeuwijkse Plassen een bootje was omgeslagen. In het water lagen acht slachtoffers. Vijf van hen waren zichtbaar: twee personen lagen op de bodem en een derde lag onder de boot. Geen van allen kon goed zwemmen en meerdere personen hadden verwondingen. Voor de redders dus de uitdaging om alle personen veilig en snel weer aan wal te krijgen.

De Middelburgse wedstrijdploeg bestond zaterdag net als vorig jaar uit ploegleider Mark van Ingen en de redders Thijs Dingemanse, Erwin Stroo en Stefan Tack. Van Ingen werd nu tweede in het leidersklassement. Vorig jaar werd hij derde.

Aan de wedstrijd van zaterdag deden in totaal 17 ploegen mee. Acht van hen gingen door naar de finale, waaronder dus ook de Middelburgers. De andere ploegen kwamen uit: Gouda (3), Eindhoven (3), Staphorst (2), Nederweert (3), Houten, Cranendonck, Deventer, Oss en Mill. Er waren geen andere Zeeuwse deelnemers. Oss werd derde, Nederweert haalde de zilveren plak binnen. De titel Nederlands Kampioen ging dit jaar naar een ploeg uit Eindhoven. Middelburg werd dus vierde.

Geschiedenis
In 1990 werd het NK in het Middelburgse zwembad gehouden. Een jaar eerder werd de ploeg nog Nederlands Kampioen. In 1981 en 1989 werd het leidersklassement gewonnen. In 1978 en 1997 werd de titel Nederlands kampioen kunstmatig beademen binnen gesleept. In 2013 werd een nieuwe wedstrijdploeg opgezet en die werd direct vierde tijdens het NK in Staphorst. Vorig jaar werd de Middelburgse ploeg eerste tijdens het kampioenschap in Nederweert.