Vrijwilligerstekort brandweer dreigt

Toegevoegd: 01-04-2015, 09.31 uur
De Zeeuwse brandweer bestaat momenteel uit 1.200 vrijwilligers.
© Foto: Roland de Jong / Provicom

MIDDELBURG - Binnen de Zeeuwse brandweer dreigt een flink vrijwilligerstekort: Maar liefst 19 van de 66 posten hebben in de toekomst onvoldoende brandweerlieden tenzij er nieuwe vrijwilligers bijkomen. Dat heeft de Veiligheidsregio Zeeland vanochtend bekend gemaakt.

De Zeeuwse brandweer bestaat momenteel uit 1.200 vrijwillige brandweermensen en 130 beroepsbrandweerlieden. Veel posten worden dus bemand door vrijwilligers maar daarvan zijn er onvoldoende, zo zegt de Veiligheidsregio. "Op sommige posten bestaat een wachtlijst, maar op andere moet actief geworven worden voor nieuwe collega’s. Van 19 posten is op dit moment bekend dat ze in de nabije toekomst te maken krijgen met een vrijwilligerstekort. We zijn daarom druk op zoek naar nieuwe vrijwilligers."

Op dit moment zoeken de posten Arnemuiden, Borssele, Brouwershaven, Colijnsplaat, Hulst, Kamperland, Kerkwerve, Kortgene, Krabbendijke, Kruiningen, Mauritsfort, Middelburg post Rooseveltlaan en post Stromenweg, Oost-Souburg, Renesse, Serooskerke (W), Sint-Maartensdijk, Vogelwaarde, Zierikzee en Zoutelande naar vrijwilligers. "Zij zijn vooral hard op zoek naar mannen en vrouwen die overdag beschikbaar zijn", aldus een woordvoerder.

Opvallend in het lijstje is de brandweerpost van Kerkwerve. Die post zou volgens de recentste plannen van de Veiligheidsregio ('Maatwerk in brandweerzorg 3.0, februari 2015') in de toekomst wellicht samengevoegd worden met de kazerne in Zierikzee. De twee brandweerploegen samen zouden dan een nieuwe locatie krijgen van waaruit zij kunnen uitrukken.

Werkgevers
Brandweervrijwilligers volgen dezelfde opleidingen als beroepsbrandweermensen, maar er is één verschil: vrijwilligers doen dit werk naast hun gewone dagelijkse werk. Vrijwilligers hebben vaak, naast het vrijwilliger zijn, een baan. "Wij doen daarom ook een beroep op bedrijven die in de nabijheid van een kazerne zijn gevestigd. Want vooral overdag is het voor een snelle uitruk belangrijk dat er vrijwilligers in de buurt van de kazerne zijn. Bij een inzet moet de werkgever bereid zijn om zijn werknemer hiervoor beschikbaar te stellen", aldus de Veiligheidsregio.

ik (2-4-2015 om 20:27)
@Franky911 ff informeren bij het desbetreffende korps over alle in en outs.
middelburger (1-4-2015 om 19:24)
Zou het graag doen, de papieren heb ik al. Maar ik kan het nu eenmaal niet combineren met mijn werk. Daar mijn werkgever dit ook niet zou toestaan.
Franky911 (1-4-2015 om 18:28)
Ik ga binnenkort verhuizen naar 1 van de bovengenoemde dorpen, werk vooral in de avond en nacht. Vraag me alleen af of je verplicht bent om op een oproep te reageren. Stel ik heb een nachtdienst tot 08:00 uur, oproep komt om 07:30 binnen, vrijwilligers die overdag werken zitten dan vaak ook in de auto richting het werk.
Jan B (1-4-2015 om 18:09)
Misschien is het verstandig dat de VRZ de leeftijdsdiscriminatie wat versoepeld. Verder is het uitrukken met 4 personen vragen om slachtoffers. Als je het beleid van de VRZ volgt is het niet echt vreemd dat er vrijwilligers afhaken en er slecht nieuwe vrijwilligers te vinden zijn.
Hans (1-4-2015 om 12:24)
Wat voor dwaze overheid hebben wij. Eerst gaan ze bezuinigen, zo extreem veel dat brandweer ondergeschikt wordt. Daarna knijpen ze de brandweer de keel dicht en geven ze die net genoeg geld zodat ze net niet dood gaan. En dan daarna krijgen ze niets meer en moeten de brandweer kazernes en moet de vrijwillige brandweer afscheid nemen van goed gemotiveerde brandweerlieden. En nu, nu zijn alle vrijwilligers weg, dat wat de overheid dus wilde, kazernes Zijn gesloten en nu denken ze zeker dat die goed gemotiveerde vrijwilligers terug gaan komen? Ik denk het niet. Gevolg laat zich raden. De Brandweer krijgt nu wederom een probleem wat veroorzaakt is door de overheid. Diep triest. Deze mensen staan dag en nacht klaar voor ons.
Rik (1-4-2015 om 10:20)
Het zou al helpen als ze de vrijwilligers eens niet weg zouden jagen..