Brandweer zoekt vrijwilligers

Toegevoegd: 01-07-2015, 09.41 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - De brandweer in Zeeland is regelmatig op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Twee brandweerposten in Terneuzen organiseren de komende week een activiteit op de kazerne om nieuwe vrijwilligers te vinden. In Kloosterzande is de brandweer zaterdagmiddag present op de Molenstraatfeesten.

Op donderdagavond 2 juli houdt de brandweer in Westdorpe een informatieavond, tussen 19.00 en 21.00 uur. Adres van de kazerne: Molenstraat 54. Op zaterdag 4 juli organiseert brandweerpost Zuidlandstraat (Terneuzen) een open dag. Van 10.00 tot 16.00 uur zijn omwonenden van harte welkom om een kijkje te komen nemen en sfeer te proeven. Op beide dagen kun je brandweervoertuigen bekijken, het brandpreventievoorlichtingsteam is aanwezig en voor de kinderen is er het springkussen (het veiligheidshuis) en waterspelletjes. Geïnteresseerden zijn van harte welkom! In Kloosterzande is de brandweer aanwezig op de Molenstraatfeesten, van 12.00 tot 17.00 uur. Doe mee aan het brandweerspel en haal je diploma ‘Spuitgast’.

Ook op andere brandweerposten op Zeeuws-Vlaanderen is er ruimte voor nieuwe vrijwilligers.Ben je ouder dan 18, in goede conditie, wil je je inzetten voor de lokale veiligheid en ben je overdag regelmatig beschikbaar? Kom dan eens vrijblijvend naar een oefenavond van de vrijwillige brandweer. Op www.brandweerzeeland.nl vind je (onder het kopje 'vacatures'), informatie over de posten die nieuwe vrijwilligers zoeken en de contactgegevens van de ploegleiders waar je je kan aanmelden.

Vrijwilligers zijn onmisbaar voor de brandweer in Zeeland. Op het moment zijn er 66 posten, bijna 1200 vrijwillige brandweermensen en 130 beroepsbrandweermensen. De meeste kazernes worden volledig bemand door vrijwilligers. Binnen de posten is er sprake van een natuurlijk verloop, mensen worden ouder, verhuizen, enzovoort. Op sommige posten bestaat een wachtlijst, maar op andere moet actief geworven worden voor nieuwe collega’s. Vrijwilligers hebben vaak, naast het vrijwilliger zijn, een baan. Vooral overdag is het voor een snelle uitruk belangrijk dat er vrijwilligers in de buurt van de kazerne zijn.

Susan Janssen (3-7-2015 om 10:16)
Ik wil graag reageren op onderstaande reacties. Van oudsher vormen vrijwilligers de overgrote meerderheid binnen de brandweer. Een aantal grote steden is hier uitzondering op. Vrijwilligers worden ingezet bij branden e.d., de beroeps óók voor vergunningverlening, opleiden, logistiek, etc. De brandweer biedt een financiële vergoedingsregeling voor vrijwilligers. Deze bestaat uit een jaarvergoeding en een uurvergoeding voor inzetten en oefenen. Ook je opleiding wordt betaald. Indien je een gesprek met je werkgever voorbereidt, neem dan eens contact op met de ploegleider van de kazerne bij jou in de buurt, hij heeft informatie voor je. Meer informatie vind je, ook voor je werkgever, op www.brandweerzeeland.nl, onder 'Over de brandweer'.
kees (1-7-2015 om 20:43)
Als ze de eisen lager leggen vallen er slachtoffers of zit je met niet fitte brandweermensen. Het is nog steeds een enorm zwaar beroep wat zeker niet iedereen kan. Slechts een kleine groep mensen is fit genoeg hiervoor.
Nicky (1-7-2015 om 20:35)
Was dat vroeger geen betaalde baan? Alles moet tegenwoordig op vrijwillige (lees onbetaalde) basis. Zo gaan alle goeie banen naar de knoppen.
Lukas (1-7-2015 om 19:53)
Ik ga me aanmelden! Alles voor de veiligheid van onze burgers!
Rampetamper (1-7-2015 om 18:23)
Zou best willen, vraag me af of me werkgever hier mee akkoord gaat.
chefdoedelke (1-7-2015 om 15:16)
Jandoedel, zal er aan liggen welke eisen je bedoeld. de eisen voor conditie etc liggen goed. Maar ze zijn zo kieskeurig dat ze mensen alleen in ploegen willen hebben want dagdienst hebben ze niets aan.