KNRM Breskens bestaat 75 jaar

Toegevoegd: 03-09-2015, 11.39 uur
Door: Rolf de Feijter

BRESKENS - Dit jaar bestaat KNRM Reddingstation Breskens 75 jaar. Dit wordt groots gevierd op zaterdag 12 september as. Deze hele dag zullen diverse activiteiten voor jong en oud op en in het water bij de Middenhavendam en Vissershaven plaatsvinden. Iedereen is van harte welkom.

Het georganiseerde reddingswerk in Nederland bestaat al ruim 190 jaar. Al in 1824 werden de Noord en Zuid Hollandse Redding Maatschappij en de Zuid Hollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen opgericht. In de beginjaren ging het om enkele reddingen per jaar met roeireddingboten.

Heden ten dage zijn 1.300 vrijwilligers actief op 45 reddingstations met 75 reddingboten. Jaarlijks komen de redders 2.000 keer in actie en brengen meer dan 3.000 mensen veilig aan wal. De vrijwilligers van nu zijn professioneel opgeleid en beschikken over modern reddingmaterieel. Een groot verschil dus.

Toch zijn er in die ruim 190 jaar dingen die niet veranderd zijn. Namelijk de drie denkbeeldige pijlers waar de KNRM in feite op rust: vrijwillige redders, vrijwillige bijdragen van donateurs en kosteloze inzet. Deze drie pijlers zijn een stevig fundament voor de Redding Maatschappij. Daarop bouwt de KNRM voort aan de toekomst. Ook in Breskens is dit het geval. Al sinds 1940 ligt er een reddingboot in de haven. Gestart uit nood in de tweede wereldoorlog met de eerste acties tussen het oorlogsgeweld. Tot nu; een modern reddingstation met gemiddeld zo’n 60 a 70 oproepen per jaar.

De KNRM werkt kosteloos en krijgt geen overheidssubsidie. Zij is altijd afhankelijk van donateurs, schenkingen en sponsoren. De KNRM is trots op de vele ondernemers die het jubileum ondersteunen en bedankt hun daar voor.