Brandweerpost Zuiddorpe sluit 1 oktober

Toegevoegd: 17-09-2015, 09.27 uur
De brandweerpost van Zuiddorpe.
© Foto: Veiligheidsregio Zeeland

ZUIDDORPE - De brandweerpost van Zuiddorpe sluit definitief haar deuren op 1 oktober. Dat heeft de Veiligheidsregio Zeeland bekend gemaakt.

De sluiting komt voort uit het project Maatwerk in brandweerzorg. Dat project moet zorgen voor een "stabiele, betrouwbare en toekomstbestendige brandweerzorg in Zeeland". In de praktijk komt het er op neer dat alle brandweerposten goed in kaart zijn gebracht en is onderzocht of het verplaatsen of sluiten van kazernes op termijn efficiënter en goedkoper kan zijn.

Op 1 oktober zullen de vrijwilligers van de Zeeuws-Vlaamse post voor het laatst oefenen. Op zaterdag 26 september zullen ze nog een brandweermiddag organiseren voor de inwoners van Zuiddorpe en Overslag en voor de Zeeuws-Vlaamse brandweercollega’s.

In Zuiddorpe was veel verzet tegen de sluiting. Dit voorjaar werd nog een petitie ingediend voor het behoud van de brandweerpost. Er werden zeker vierhonderd hantekeningen opgehaald. In Zuiddorpe waren bovendien voldoende vrijwilligers maar toch heeft de Veiligheidsregio Zeeland besloten de post op te doeken.

"Na de sluiting van de post in Zuiddorpe wordt de basisbrandweerzorg in het gebied overgenomen door de vrijwilligers van de omringende posten. Dat zijn Axel, Westdorpe en Koewacht. Deze posten kunnen binnen de wettelijke norm ter plaatse zijn in de kern van Zuiddorpe", zo laat de Veiligheidsregio Zeeland weten.

jacob (17-9-2015 om 21:22)
Nw. Namen samen gevoegd, Schoondijke en nu Zuiddorpe dicht, Cadzand een Zwse. TS 4 die nog steeds niet voldoet en te weinig capaciteit heeft. Over amateurise bij de VRZ gesproken. Ook zullen er nog kazernes worden uitgerust met deze veredelde Dinky Toys te bizar voor woorden. .Een gaspakken team in de Kanaal zone opheffen en ga zomaar door. De vrijwilliger die nog over blijft is zwaar de pineut. Maar aan de top zijn ze hardleers en heel dom.
wim Faasse (17-9-2015 om 19:54)
Wat word er weer gekeken wat de financiële besparing is en de veiligheid van de bewoners is tegenwoordig niet meer urgent hoeveel moeten er nog gesloten worden wat een geldverspilling van gebouwen en auto,s,ze kijken nu naar de aanrijtijden wat een kortzichtigheid van gemeenten want zo zal het niet altijd voldoen aan de voorgenomen spelregels die gedacht zijn,er worden steeds meer risico,s genomen.
Jan (17-9-2015 om 18:32)
@Henk. De top van de VRZ graaien en graaien maar door. Hun salaris komt ver boven de gemiddelde burger uit. Het sluiten van posten levert geld op want volgend jaar moeten de topsalarissen weer omhoog. Het wel of niet uitrukken met een TAS 4 hebben de vrijwilligers zelf in de hand. Als alle vrijwilligers een verklaring ondertekenen: “onder geen enkele voorwaarde weg te rijden met minder dan 6 mensen” dan kan het hele plan TAS 4 van de VRZ in de prullenbak. Ook vinden ze het bij de top van de VRZ het nog vreemd dat er geen vrijwilligers meer te vinden zijn. Je zal wel gek zijn om een brandend huis in te gaan zonder een goede back-up. Eerst maar eens met een flinke bezem door de top van VRZ dan hoeven er geen posten meer te sluiten.
Henk (17-9-2015 om 15:07)
Gecondoleerd Zuiddorpe.. En wie zullen er volgen ? De VRZ is bezig om alle vrijwilligers weg te pesten met hun huidige beleid. Veel posten worden een TAS 4 ipv 6. De gevolgen zijn niet te overzien op termijn. En de proeven / pilots met de nieuwe zeeuwse TAS 4 draait nog niet eens want de auto,s doen het na 2 jaar nog steeds niet ! Vele posten krijgen straks zo,n auto. Nou gefeliciteerd ermee ! kun je met 4 mensen uitrukken. En mensen die niet op tijd mee uit kunnen uitrukken en achteraan willen komen worden dit ontnomen want achteraan komen mag niet meer. Moet een andere post op komen draven op 10 min rijafstand. Dag huis , dag beknelde gewonde. De kans is groot dat jullie straks heel lang meten wachten op hulp. Ga zo door VRZ ! R.I.P !!
Kees (17-9-2015 om 10:56)
Volgens mij weet veiligheidsregio Zeeland niet waar ze mee bezig zijn. Het zijn geen deskundige mensen welke hier mee bezig zijn. Op deze manieren jagen ze alle vrijwilligers weg , en zijn die voor de toekomst ook niet meer te vinden. 1 ding weet ik zeker een goede vrijwilliger heeft 3 keer meer inzet dan een beroeps.
ad van oorschot (17-9-2015 om 09:50)