'We konden gemakkelijk 20 fietsen stelen'

Toegevoegd: 09-10-2015, 10.24 uur

VLISSINGEN - Als dieven hadden rondgelopen in hetzelfde gebied als waar de politie donderdagavond een speciale actie hield, dan hadden onder meer 20 fietsen, diverse scooters en motoren gemakkelijk weggenomen kunnen worden. Dat stelt de politie naar aanleiding van een zogeheten 'voetjesactie'.

Bij deze actie gingen politiemensen samen met leden van het preventieteam Paauwenburg en de gemeente Vlissingen de wijk Paauwenburg in om inbraak- en diefstalgevoelige plekken te ontdekken en daar een zogeheten 'voetje' neer te leggen of uitleg te geven aan de bewoners. Een voetje is een speciale folder in de vorm van een voet met preventietips ter voorkoming van inbraak en diefstal.

Volgens de politie werden in totaal 34 'voetjes' uitgedeeld. Dat gebeurde onder meer omdat 18 poortdeuren niet waren afgesloten. Ook waren 13 schuren niet op slot. "Het team kon zo bij 20 niet afgesloten fietsen komen in niet afgesloten achtertuinen."

"Ook kon het team, als ze kwaad hadden gewild, makkelijk verschillende scooters en motoren wegnemen zonder ook maar iets te verbreken. En als klap op de vuurpijl bleken er van twee woningen de achterdeur wijd open te staan terwijl dat goed te zien en te bereiken was vanaf de brandgang."

"De bewoners schrokken erg toen leden van het team het ontdekten en de bewoners daar op aanspraken. Mensen in de wijk reageerden erg positief over de actie. Weer een moment van bewustwording dat er nog steeds veel verbetert kan worden als het gaat om preventie en beveiligen van de eigen woning", zo zegt de politie.

Preventietips
De politie heeft diverse tips om inbraken te voorkomen:
- Zorg voor goed hang- en sluitwerk, bij voorkeur met het Politiekeurmerk
- Sluit deuren en ramen af, ook als u even naar boven loopt
- Installeer buitenverlichting met bewegingsmelder.

Jac (10-10-2015 om 20:25)
Vind dit altijd wel een goede actie.... dicht bij de burger, en nuttig...... Alleen jammer dat het nodig is... inderdaad...vroeger, gewoon een touwtje uit de brievenbus zodat de kinderen makkelijk naar binnen konden, raakte ze hun sleutels tenminste niet kwijt... Vroeger wat echt niet alles beter, maar sommige belangrijke dingen toch wel.
Adri (9-10-2015 om 12:34)
Hé, hé eindelijk is een actie van de politie om dichter bij de burger te staan. Je denkt dat je veilig ben in eigen huis en tuin, maar dit blijkt niet zo te zijn. Worden we als burgers die altijd kritiek hebben op politie is even flink op onze eigen verantwoordelijkheden gedrukt. Perfect zo politie, nu nog maar eens de k.zakken oppakken, die ondanks jullie preventiewerk toch hun slag slaan. Kam Bossenburg en Westerzicht maar eens uit en vraag aan iedere bewoner, waar zij of zij hun fiets / scooter gekocht hebben.. Ik schat 20% normaal en de overige? Doe hier wat mee.
Frits (9-10-2015 om 12:24)
Beste R. Tijden zijn al lang voorbij. Gewoon voor je spulletjes zorgen. Deur op slot, fiets op slot etc. Terecht dat het "lang leve de lol" volkje eens aangepakt wordt. Kunnen voor de doorsnee burgers de verzekeringspremies omlaag.
harry (9-10-2015 om 12:12)
elk najaar deze zelfde actie van de politie, en elk jaar weer dezelfde reacties, omdat inbrekers zodra ze gepakt worden nog steeds niet gestraft worden. Pas na tien keer betrapt worden (dus waarschijnlijk al na tientallen inbraken) staat iemand bekend als veelpleger en komt dan pas in aanmerking voor een eventuele celstraf. van? maximaal 10 dagen.
kees (9-10-2015 om 12:07)
geefdief tips zo komt het over
Michelle (9-10-2015 om 11:44)
@R. Vroeger wist je wie je buren waren en kende je de bewoners van de hele straat. Kom daar nu maar eens om. .Mensen zijn vervreemd van elkaar . Ze kennen hun buren niet.. .Laat staan de mensen verderop in de straat.