'Koekoeksweg Aagtekerke is nog altijd gevaarlijk'

Toegevoegd: 08-05-2006, 09.35 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
AAGTEKERKE - Veiliger moest hij worden, de Koekoeksweg tussen Meliskerke en Aagtekerke. Daarom is de weg verbreed, zijn er fietssuggestiestroken gekomen en is de toegestane snelheid teruggebracht. Het is nog gevaarlijker dan eerst, zegt voorzitter Ton Verhulst van de dorpsraad Aagtekerke.

Een paar dagen geleden is de Koekoeksweg weer opengegaan. De straat is een meter breder geworden, heeft op de rechte stukken geen middenstreep meer en heeft aan de zijkanten strepen gekregen die aangeven waar fietsers moeten rijden. In plaats van tachtig kilometer mogen automobilisten nu nog maar zestig kilometer per uur rijden. De dorpsraad vraagt al jaren om een veiligere Koekoeksweg. Maar nog voordat de straat werd aangepast, liet de dorpsraad al weten niets te zien in déze maatregelen. Het creëert schijnveiligheid, zei de dorpsraad enkele maanden geleden tijdens de raadsvergadering van de gemeente Veere.

Ook nu de werkzaamheden zijn afgerond en de aanpassingen in het echt te zien zijn, is de dorpsraad niet van mening veranderd. Of eigenlijk toch wel. „Ik zie een nieuw gevaar“, zegt Verhulst. „Omdat de weg iets breder is geworden, denken automobilisten dat ze elkaar nét kunnen passeren als er ook fietsers rijden. Ik zag het pas bijna voor mijn ogen gebeuren. Bovendien is het ook voor fietsers gevaarlijker geworden. Vroeger fietste je een flink stuk uit de kant zodat automobilisten wel moesten remmen of uitwijken. Maar nu fietsen ze op de strook, dichter bij de kant, en worden ze weer de berm ingedrukt door auto’s en vrachtwagens.“

Verhulst ziet de aanpassingen als een zoethoudertje van het waterschap. „Ze hebben wel gezegd dat er een keer een vrijliggend fietspad komt, maar wanneer? Daar hoor je ze niet over. De vorige wethouder van verkeer heeft gezegd dat ze bereid is bij te dragen aan de komst van een vrijliggend fietspad en dat ze erover in gesprek zou blijven gaan met het waterschap. We willen dat de nieuwe wethouder die belofte overneemt. En we zullen als dorpsraad proberen druk op de ketel te houden. De nieuwe wethouder, Jaap Melse, komt hier vandaan. Hij woont zelfs aan de Koekoeksweg en kent het probleem als geen ander. We verwachten wel zaken met hem te kunnen doen.“