Zeiljacht aan de grond op Oosterschelde

Toegevoegd: 03-01-2016, 16.49 uur
Het jacht liep vast nabij Schouwen-Duiveland.
© Foto: KNRM Neeltje Jans

NEELTJE JANS - Op de Oosterschelde is zaterdagmiddag in de buurt van Schouwen-Duiveland een 12 meter lang zeiljacht aan de grond gelopen. Dat meldt het KNRM-station Neeltje Jans.

De KNRM kreeg rond 14.30 uur een oproep om aan boord te gaan van reddingboot Fred. Het 12 meter lange Belgse zeiljacht Con Spirito met acht opvarenden was net buiten de betonning aan de grond gelopen. Dat gebeurde tussen Serooskerke (SD) en Zierikzee.

Vanaf de reddingboot werden twee opstappers aan boord van het jacht gezet. Hierna is een sleepverbinding tot stand gebracht om vervolgens het jacht naar dieper vaarwater te slepen.

moelukken (5-1-2016 om 15:01)
Dit jacht deed mee aan de Goofies zeilwedstrijd vanuit Colijnsplaat varen veel op de oosterschelde en dus kennen het gebied. Tijdens de race zijn er boten die net iets te ver gaan en dan kan dit gebeuren. Ze lagen vast voor de plaat bij de Hammen en lagen lagerwal en de kiel was aan het beuken.
moelukken (5-1-2016 om 15:01)
G (4-1-2016 om 23:53)
Ook hier word het eb en vloed. Dat waren ze in 1304 ook vergeten, tijdens de slag op de toenmalige Gouwe.
Jaap le Duc (4-1-2016 om 17:38)
@ Wallie Natuurlijk, maar dan is het wel noodzakelijk om kennis van watergetijden te hebben, met een getijdenboekje aan boord!
j vd m (4-1-2016 om 17:23)
Wallie (4-1-2016 om 10:41)
Om die tijd was het net laag water geweest. Kun je dan niet even wachten totdat je door het rijzende water vanzelf weer loskomt ipv de KNRM te bellen? .