Goede scores voor EHBO-vereniging uit Koewacht

Toegevoegd: 15-05-2006, 11.31 uur
Door: Roland de Jong [Redactie HVZeeland.nl]
BEMMEL – De EHBO-vereniging Sint Ludwina uit Koewacht is afgelopen weekend voor de zevende keer Nederlands kampioen geworden.

Zaterdag deden diverse EHBO’ers van de Zeeuws-Vlaamse EHBO-vereniging mee aan de eerste Open Nederlandse EHBO Kampioenschappen in Bemmel. In totaal deden 24 ploegen mee. De deelnemers moesten op diverse punten hun kunnen laten zien. Zo werden onder meer 3 ongevalsituaties nagebootst en moesten de deelnemers verbandvaardigheden en theoretische kennis tonen. Ook was er een reanimatieopdracht.

Koewacht nam met twee seniorenploegen deel aan de wedstrijden. Koewacht 2 behaalde voor de zevende maal het kampioenschap van de Nationale Bond en voor de eerste keer het Nederlands Kampioenschap Allround. De commandant van Koewacht 2 behaalde ook nog de eerste commandantenprijs.

Bij Koewacht 2 was Anja Kussee commandant. Zij had als eerste helper Johan van der Ha en als tweede helper Ingeborg van der Zwan. Koewacht 1 had als commandant Maxime de Klerk, als eerste helper Michelle Kosten en als tweede helper Yvonne van Tuil.

De B-ploeg werd geleid door Fenny Kint. Zij werd ondersteund voor Danielle Kosten en Kelly de Rybel. De A-ploeg werd geleid door Marie-Christine Bakker en werd ondersteund door Jade de Schepper en Beryl de Schepper.

Ook de jeugd-ehbo’ers van de Koewachtse EHBO-vereniging deden mee aan de wedstrijden. In totaal deden 18 ploegen mee, verdeeld over de categorien Jeugd A en Jeugd B. De jeugdploeg B van Koewacht behaalde voor de tweede keer de eerste plaats en is dus Nederlands kampioen. De leden van Jeugd A behaalden de vierde plaats.

Zondag heeft de seniorenploeg Koewacht 1 ook deelgenomen aan open wedstrijden in het Brabantse Gemert. Daar behaalde men de eerste prijs en de eerste commandantenprijs. Ook de jeugdploeg B deed mee aan deze wedstrijden. Deze ploeg behaalde eveneens een eerste prijs. De commandant werd derde.

De EHBO-vereniging van Philipinne deed overigens ook mee aan de wedstrijden. Zij behaalden de vijfde plaats.