Brandweer Borssele organiseert open dag

Toegevoegd: 16-05-2006, 13.21 uur
Door: Brandweer Borssele [HVZeeland.nl]
BORSSELE - De brandweergroep in Borssele betrok in maart de splinternieuwe kazerne. Inmiddels zijn ze helemaal thuis op deze brandweerpost en houden ze op zaterdag 27 mei een spectaculaire open dag. Het programma is van begin tot einde gevuld met actie.

De dag begint ‘s morgens om 10.00 uur en duurt tot 16.00 uur. Bezoekers kunnen bij de kazerne (Quistenburg 3) kijken naar demonstraties op het gebied van hulpverlening. Hieraan doet naast de brandweer ook de ambulancedienst mee. Op de open dag is een opvallend blusvoertuig (crashtender) van de vliegbasis Woensdrecht aanwezig en die wordt tevens betrokken bij de diverse demo’s.

Jongeren kunnen zelf een straal van een brandweerwagen bedienen, er zijn leuke attenties en wie springen wil, kan tekeer gaan op een speciaal brandweerspringkussen. En wie wat van brandweerwaar wil kopen, kan terecht bij een van de kraampjes op de open dag. In de kazerne zelf kan een kijkje genomen worden en alle voertuigen zijn te bezichtigen. De getrainde en opgeleide brandweervrijwilligers geven informatie over het materieel en de kazerne. Nieuwe vrijwilligers kunnen zich op de open dag aanmelden bij een van de brandweermensen.

Nieuwe kazerne
In mei 2005 besloot de gemeenteraad van Borsele geld beschikbaar te stellen voor de nieuwbouw van een brandweerkazerne in de kern Borssele. Op 18 maart ging de kazerne open. De nieuwe brandweerkazerne biedt onderdak aan parttime brandweermensen van de blusgroep Borssele (vrijwilligers), de beroepsondersteuning van het Brandweerbureau Borsele-Goes en de blusvoertuigen voor de calamiteitenbestrijding in de Westerscheldetunnel. Voor deze calamiteitenbestrijding zijn een Snel Interventie Voertuig, een schuimblusvoertuig en een hulpverleningsvoertuig aangeschaft.

Verder zijn er in het gebouw werkplaatsen voor onderhoud aan voertuigen, kleding en adembeschermingsmiddelen. De beroepsondersteuning is dagelijks bezig met: onderhoud, advieswerk op het gebied van brandpreventie, verlenen van gebruiksvergunningen, voorbereiding op veilig werken door de brandweerorganisatie en het regelen van opleidingen en oefeningen. Deze medewerkers zijn overdag op werkdagen tevens beschikbaar voor de calamiteitenbestrijding en dat verbetert de zogenaamde ‘uitruksterkte’. Zodoende kan er sneller worden opgetreden bij bijvoorbeeld calamiteiten in de Westerscheldetunnel.