Pinpasfraudeur zou zijn overleden

Toegevoegd: 25-01-2016, 17.00 uur
Door: Rolf de Feijter

MIDDELBURG - Of de 46-jarige Nigeriaan O. I. ooit nog voor het hekje van de rechtbank in Middelburg zal verschijnen is nog maar de vraag. Hij wordt verdacht van het plegen van omvangrijke pinpasfraude in 2010 en 2011 maar zou zijn overleden. Of dat klopt is echter niet duidelijk.

Volgens een mailbericht van zijn tweelingbroer, die overigens op een andere datum is geboren, is I. overleden. Maar of dat inderdaad ook zo is, daar steekt niemand zijn hand dus voor in het vuur. Maandag werd I. verwacht maar schitterde dus door afwezigheid. Ondanks zijn 'overlijden' heeft de rechtbank toch maar een nieuwe zittingsdatum bepaald: 23 mei.

Het systeem dat de bende, want er waren naast I. de nodige 'katvangers' en hulpjes, was van een kinderlijke eenvoud: nieuwe passen aanvragen. De Rabobank was een coöperatie en het ene kantoor had kennelijk geen benul wat het andere kantoor deed. I. zocht een adres uit en zorgde voor vervalste paspoorten of - rijbewijzen als er een identificatie werd gevraagd.

Eén van de 'clubleden' belde de bank om een nieuwe bankpas te vragen, want die was in de random-reader afgebroken of verloren. Vervolgens ging er iemand bij de woning van het slachtoffer posten en wachtte daar de postbode op. De post en bankpas werden in ontvangst genomen, het wachten was op de pincode en de rekening kon worden geplunderd.

En zo raakte een Goesenaar 26.000 euro kwijt, miste iemand in Roosendaal ineens 86.000 euro en zag een inwoner van Woensdrecht zijn bankrekening met 172.000 euro slinken. Door heel het land werden Rabobanken bezocht. Uiteindelijk konden de clubleden worden opgepakt en zijn ze in 2014 veroordeeld tot taak- en celstraffen voor oplichting, witwassen en deelname aan een criminele organisatie.

De bank heeft overigens vrijwel alle gedupeerden schadeloos gesteld en een claim van 647.377 euro bij de verdachten neergelegd.

Terneuzenaar (26-1-2016 om 16:35)
Wat hierin meespeelt, naast het feit dat de gedupeerden, hun leven financieel geruïneerd is, heeft de Overheid hierin een aandeel. Elke Nederlander, ongeacht wat, is verplicht alles digitaal te moeten invoeren en bekendmaken. Sommige mensen zijn niet zo goed met computers, of het te kunnen leren. Men wordt wel verplicht via de bank over te boeken, een paspoort of id aan te vragen, belastingen doorgeven, en ga zo maar door. Ik vindt dat men de keuze moet hebben, je kunt je volk dit niet op zo'n korte termijn opdragen, had hier 15 jaar mee gewacht? Nu is het sneu voor de gedupeerden en waagt Nederland een poging op de emotie van de boeven. Ik voorzie geen tegemoetkoming van de Overheid, onrechtvaardig dit.
Henk (26-1-2016 om 10:34)
Die beste man uit Goes werkte zelfs bij de PostNL. Was collega van mij toen. Altijd heel vrolijk en zeer sociaal.. Zo blijkt maar achteraf dat je niet zomaar iedereen kan vertrouwen
albert (25-1-2016 om 19:17)
Dit is allang bekend.. In de jaren 80 en 90 deden Nigerianen dit al en nog kan het.. Tweelingbroer ja mijn ree$ ! Echt niet.. Die gasten kopen een andere naam e paspoort van andere neger die op hun lijkt en gaan gewoon weer verder.. Mijn ex was getrouwd met zo'n iemand en die is zogenaamd in Burundi omgekomen en hoeft nooit meer alimentatie en schulden te betalen en ik heb deze man wel een paar x gezien die jaren erna in maastricht waar we toen woonden.. Onze rechtstaat is zo makkelijk te omzeilen, maar voor ons als autochtoon kun je niks zelfs bijna geen lening krijgen..Lees nou taakstraf voor 100.000 stelen hahha hier lachen ze om en gaan gewoon verder in Duitsland enzo pffff
jan (25-1-2016 om 18:00)
Een claim leggen is 1. De schade (kunnen) verhalen is echt punt 2. Ik verwacht er niet zoveel van met deze rechterlijke macht.
maria (25-1-2016 om 17:35)
trekt het maar na, zo zou die graag onderuit willen komen van z,n straf.
Michelle (25-1-2016 om 17:29)
Zou de "tweelingbroer" misschien wel de pinpasfraudeur zijn?