Vrouw levert luchtdrukpistolen in op bureau

Toegevoegd: 26-02-2016, 19.27 uur
De ingeleverde luchtdrukpistolen.
© Foto: Politie Zeeland

VLISSINGEN - Op het politiebureau in Vlissingen zijn deze week twee luchtdrukpistolen ingeleverd. Dat meldt de politie. Volgens de politie waren ze nauwelijks van echt te onderscheiden.

De pistolen waren eigendom geweest van een toneelvereniging maar werden niet meer gebruikt. Daarom heeft een vrouw de twee pistolen deze week afgegeven bij de balie van het bureau aan de Breestraat. Dergelijke wapens worden na afgeven door de politie vernietigd.

De politie roept mensen op die ook soortgelijke wapens in huis hebben en hier vanaf willen om deze af te geven op het politiebureau. “Dergelijke wapens zijn nauwelijks van echt te onderscheiden en als ze in verkeerde handen vallen kunnen ze gemakkelijk gebruikt worden voor criminele activiteiten zoals bijvoorbeeld straatroven of overvallen.”

F. (27-2-2016 om 15:19)
@Joh en andere mensen die (een ongegronde-) angst hebben voor wapens; Of je nu vindt dat ze er gevaarlijk uitzien of niet, we hebben te maken met de wetten in de samenleving. Het rechter wapen is vrij te koop, of je dat nu leuk vindt of niet. Het gaat niet om het bezit van een dergelijk ding, het gaat om het gebruik ervan. Je hoort dat niet op zak te hebben, maar te gebruiken waarvoor het bedoeld is. Startschot bij wedstrijden, het trainen van honden, toneelvereniging. Het probleem is dus niet het ding zelf, maar het oneigenlijk gebruik ervan. Is ook van toepassing op een vleesmes. Dit bericht geeft onjuiste informatie. Er zijn geen gevaarlijke wapens ingeleverd en er is niemand mee bedreigd. Stemmingmakerij en onjuiste weergave van feiten.
Joh (27-2-2016 om 09:45)
Fijn jullie zien dat het alarm pistool is. Kan je vertellen ik zie dat dus niet en zou denken dat het echt was. Velen met mij dus ook. Daar gaat het om. Goed van deze persoon om ze af te geven, zo komen ze niet in verkeerde handen met als doel dat mensen er wel bang van zijn om dat deze denken dat het echte wapens zijn. Hoop dat jullie het ook in dit perspectief kunnen zien.
F. (27-2-2016 om 00:05)
Beide getoonde pistolen zijn géén luchtdrukpistolen, maar alarmpistolen. Het linker exemplaar is idd. verboden, het rechter daarentegen is een 6mm alarmpistool met uitschotopening aan de bovenzijde, en derhalve gewoon vrij te koop in Nderland, voor een ieder boven de leeftijd van 18 jaar en geheel zonder vergunning of verlof. Ook luchtdrukpistolen zijn gewoon vrij verkrijgbaar mits deze geen sprekende gelijkenis vertonen met een scherp vuurwapen. Alarmpistolen worden o.a. gebruikt bij het startschot van wedstrijden of het africhten van honden. Stemmingmakerij dus, en onkunde vwb. de materie door de politie.
Ben (26-2-2016 om 23:14)
Voor zover ik kan zien zijn dit geen luchtdrukpistolen maar alarmpistolen. Vrees dat de berichtgeving van de politie dus niet geheel klopt.
rien (26-2-2016 om 22:19)
graag juiste info politie, dit zijn alarmpistolen, dat is wat anders dan luchtpistolen
jan (26-2-2016 om 21:45)
Volgens mij alarmpistolen,geven alleen een knal.