'Meer aandacht voor veiligheid beunschepen'

Toegevoegd: 29-04-2016, 11.28 uur
In februari 2015 kapseisde beunschip Rick ter hoogte van Hoofdplaat.
© Foto: Manfred Berrevoets / Provicom

MIDDELBURG - Als het aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid ligt wordt in de toekomst bij beunschepen niet alleen meer gekeken naar het naleven van wet- en regelgeving maar ook naar veiligheidsrisico's. Volgens de raad zijn de certificaten die de Inspectie Leefomgeving en Transport afgeeft aan eigenaren van beunschepen om te mogen varen namelijk geen garantie dat het schip veilig is om te werken op open water.

Het advies van de Onderzoeksraad volgt na het kapseizen van twee beunschepen in 2015 op de Westerschelde bij Hoofdplaat. Het kapseizen gebeurde kort na elkaar op vrijwel dezelfde locatie en onder dezelfde omstandigheden. De schepen werden destijds vanaf een zandzuiger beladen met spuitzand. Bij één van de ongelukken kwam een kapitein om het leven.

De Onderzoeksraad heeft na de betreffende ongevallen onderzocht en geconcludeerd dat de stabiliteit van de schepen onvoldoende was voor de activiteiten waar deze schepen voor werden ingezet. “Daarnaast was één van deze schepen niet sterk genoeg voor het varen op open water”, aldus de raad in een donderdag verschenen rapport.

De beide schepen hadden een certificaat van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat het toch mis kon gaan komt volgens de raad doordat alleen wordt gekeken naar de onderwerpen die zijn uitgewerkt in wet- en regelgeving. Hierdoor is voor beunschepen die spuitzand laden op open water de stabiliteit geen onderwerp van onderzoek en wordt de sterkte onvoldoende gecontroleerd.

“Het gevoerde overheidsbeleid in de binnenvaartsector is gericht op de eigen verantwoordelijkheid van ondernemers. In de huidige wet- en regelgeving staat weliswaar dat de stabiliteit van binnenvaartschepen in overeenstemming moet zijn met het doel waarvoor schepen bestemd zijn, maar dit is niet vertaald naar expliciete eisen. Eigenaren van beunschepen en certificeerders worden onvoldoende geprikkeld om ook daadwerkelijk invulling te geven aan die open norm”, aldus de raad.

Inmiddels is de minister aangespoord om samen met de Inspectie Leefomgeving en Transport, in samenwerking met eigenaren van schepen, verzekeringsmaatschappijen en brancheverenigingen in de binnenvaart een proces op gang te brengen dat zorgt voor meer veiligheid.

Zie ook:
Schip gekapseisd, twee vermisten   (06-02-2015)
Tweede opvarende schip aan wal gebracht   (06-02-2015)
- Luchtbeelden gekapseisd schip   (06-02-2015)
Berging gekapseisd schip gestart   (06-02-2015)
Gekapseisd schip weer overeind   (07-02-2015)
Zoekactie naar opvarende voortgezet   (08-02-2015)
Auto vermiste schipper gevonden (08-02-2015)
- Helikopter zoekt mee naar schipper (09-02-2015)
Zoekactie vermiste schipper gestopt (09-02-2015)
Onderzoeksraad start onderzoek kapseizing (16-02-2015)
Zoekactie schipper weer tevergeefs (25-02-2015)