Lid Dauwendaelegroep krijgt nog een kans

Toegevoegd: 10-05-2016, 15.43 uur

MIDDELBURG - De 21-jarige Middelburger H. S., die door justitie werd gezien als één van de hoofdfiguren van de zogeheten Dauwendaelegroep, heeft dinsdag van de officier van justitie in Middelburg nog één kans gekregen om de voorwaardelijke celstraf van 180 dagen die hem voorwaardelijk was opgelegd, te ontlopen.

S. werd eind vorig jaar december na een eis van twee jaar cel en tbs met voorwaarden en met als alternatief een celstraf van vier jaar, veroordeeld tot 478 dagen waarvan 180 voorwaardelijk. Wel moest hij in therapie, moest hij een enkelband gaan dragen en kwam hij onder toezicht van de reclassering.

Met het dragen van de enkelband, het zogeheten elektronisch toezicht, ging het mis. S. woont nog thuis en zijn ouders hieraan niet meewerken. Het alternatief: een uitkering aanvragen, het huis uit en de enkelband om. S. had hiervoor echter nog geen actie ondernomen en dus werd door de reclassering de gang naar 'alsnog zitten' in gang gezet.

Tijdens de behandeling van de ten uitvoerlegging bezwoer S. er deze keer echt alles aan te doen om ergens een woonruimte te vinden, zodat hij alsnog zijn elektronisch toezicht kan volbrengen.

De leden van de Dauwendaelegroep, die in 2013 verantwoordelijk was voor zoveel inbraken dat het OM de tel dreigde kwijt te raken, werden eerder al celstraffen variërend van twee jaar tot zestig dagen opgelegd. De echtbank achtte deelname aan een criminele organisatie bewezen.

In de zaak tegen S., die zich voor veertien misdrijven moest verantwoorden, achtte de rechtbank de helft niet bewezen. Zo kon volgens de rechtbank niet worden vastgesteld dat S. deel uitmaakte van een criminele organisatie. Hij werd daarnaast wegens gebrek aan steunbewijs vrijgesproken van verkrachtingen. Voor ettelijke inbraken, heling en mishandelingen werd hij wel veroordeeld.

De rechtbank beslist over twee weken.

Zie ook:
Middelburger krijgt celstraf en moet in therapie (28-12-2015)​
OM eist celstraf met TBS (15-12-2015)
Celstraffen in zaak Dauwendaelegroep (26-01-2015)
Celstraffen in zaak Dauwendaelegroep (12-01-2015)

Goesenaar (15-5-2016 om 16:25)
Rechtbank heeft zeker verkeerde verdachte voor.
Kees (11-5-2016 om 09:16)
Onbegrijpelijk en niet uit te leggen. Ik
Jan (11-5-2016 om 09:11)
Wat een onrecht, criminelen vrijlaten en alles gedogen, men luistert nergens naar, het respect voor anderen is volledig weg. Oorzaak is de slappe hap van de rechtspraak waar het om criminelen gaat. rij je 34 km te hard dan ben je de pineut. Wanneer komt er weer discipline en respect. Jan
kees (10-5-2016 om 22:48)
Deze waardeloze snuiterheeft denk ik een slechte jeugd gehad.... gelukkig krijgt hij een 2e kans om zo nog meer elende te veroorzaken, het beste is deze club verliezers in een werkkamp te zetten voor 2 jaar. deze asociale lui moet je geen kansen meer geven maar knalhard aanpakken.