OM eist celstraf voor brandstichtingen

Toegevoegd: 12-05-2016, 21.19 uur
Door: Manfred Berrevoets

MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie (OM) in Middelburg heeft donderdag tegen de 22-jarige J. van E. een gevangenisstraf van 360 dagen waarvan 205 dagen voorwaardelijk en een taakstraf van 240 uur geëist.

Ook moet zij onder toezicht van de reclassering komen te staan en moet zij worden behandeld. Met dat laatste is overigens al begonnen. De vrouw stichtte op 7 juni 2015 tot twee keer toe brand in haar eigen woning. De eerste keer was in de nacht. De brand werd door haar vriend ontdekt toen hij naar het toilet moest. De brand kon hij zelf blussen.

Nog dezelfde dag stak zij de gordijnen in de slaapkamer in brand. Ook die kon snel worden geblust. Ook wordt de vrouw ervan verdacht dat zij - samen met haar partner - geprobeerd heeft de verzekering op te lichten door de schade te claimen en het doen van een valse aangifte. Volgens de vrouw had ze de brand gesticht om zichzelf 'iets aan te doen'.

De brandstichting kwam aan het licht door suggesties uit de buurt dat er aan de branden een luchtje zat. Na ettelijke ontkenningen bij de politieverhoren erkende de vrouw uiteindelijk de branden te hebben gesticht. De uitspraak is op 26 mei.