KNRM oefent op Oosterschelde

Toegevoegd: 23-06-2016, 19.31 uur
De redders in actie tijdens de oefening.
© Foto: Jordan Pinas

NEELTJE JANS - De vrijwilligers van het KNRM-station Neeltje Jans hebben woensdagavond geoefend op de Oosterschelde. Beide reddingboten van het station werden ingezet.

Tijdens de wekelijkse oefenavond werden meerdere scenario's geoefend. Het ging onder meer om een in scene gezette zoekactie naar een zwemmer. Hierna moest nog een tweede drenkeling aan boord worden genomen en ook werd er geoefend met blusapparatuur.

Een kotter was het onderwerp van de vierde oefening. Deze had te kampen gekregen met 'motorproblemen' en de redders moesten langszij gaan om zo het koppelen van de kotter en de reddingboot te oefenen.

De laatste oefening draaide om een persoon die van de Oosterscheldekering was gevallen en, net als de eerdere twee drenkelingen, veilig aan boord van één van de twee reddingboten gebracht moest worden.

peter (25-6-2016 om 09:26)
Ongelooflijk dat nog zoveel vrijwilligers kan vinden die dit belangeloos willen doen. Hoewel veel werk zit in gestrande schepen helpen en drenkelingen minder voorkomt (gelukkig) is het knap dat dit alleen draait op giften. Petje af
Ed (23-6-2016 om 23:01)
Ik vind het nog steeds ontzettend knap dat een organisatie als de KNRM volledig zonder steun van de overheid zo'n levensreddende functie verzorgd in Nederland.