Rampenoefening midden op de Oosterschelde

Toegevoegd: 02-06-2006, 16.18 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
NEELTJE-JANS - Rondvaartboot Christiaan B krijgt tijdens een vaartocht op de Oosterschelde problemen. Er is een explosie in de machinekamer en het roer raakt tijdelijk buiten gebruik. Twee passagiers en een bemanningslid raken hierbij gewond. Een grootschalig en realistisch oefenscenario gisteravond, voor de KNRM, kustwacht en ambulances. Het is half zeven in de avond als de opstappers van de reddingsboten Harder en Koopmansdank de KNRM-post Noordland binnenkomen. Bij het Topshuis op Neeltje Jans komen rond die tijd ook de ambulances voorrijden.

Dat ze gaan oefenen is bekend, maar wat er gaat gebeuren niet. Het wachten duurt lang, maar even na zevenen gaat dan toch de pieper. Later dan gepland want met de alarmering loopt het niet op rolletjes. Centrum Ouddorp blijkt telefonisch onbereikbaar. De bemanning van reddingsboot Harder gaat er als eerste uit en verkent de situatie. Na tien minuten wordt ook de Koopmansdank opgeroepen en terwijl deze boot door de sluis vaart om op de Oosterschelde te komen (de Koopmansdank ligt aan de Noordzee-zijde van Neeltje Jans) komen de berichten binnen. Er zijn drie gewonden en ambulancepersoneel moet worden opgepikt in de binnenhaven.

Volle snelheid
Dat kost tijd want de meest uiteenlopende medische apparaten worden aan boord gedragen en daarna gaat het met volle snelheid de Oosterschelde op. Tien minuten varen verder ligt de Christiaan B. Het ambulancepersoneel gaat snel aan de slag met de ’gewonden’.

De een heeft rugletsel, de andere een gebroken been en een bemanningslid heeft een snijwond opgelopen. Als de patiënten gestabiliseerd zijn en op een brancard liggen, blijkt hoe lastig het is om - op volle zee - mensen over te brengen naar de reddingsboot. Het hoogteverschil speelt de hulpverleners parten en het kost veel kracht en behendigheid van de opstappers om de gewonden veilig in de reddingsboot te krijgen, terwijl de Oosterschelde nu nog een spiegeltje is en de schepen geen last van deining hebben.

F. Jessen is een van de gewonden. Hij heeft rugletsel en ligt ingesnoerd op een brancard terwijl de boot snel terugvaart naar de haven. ,,Ik vind dat ze het heel goed opgepakt hebben’’, zegt een ervaren lotus-vrijwilliger. ,,Het duurde alleen wel lang voordat er mensen aan boord kwamen, we zijn nu toch anderhalf uur verder. Maar petje af voor de bemanning van de reddingsboten. Dat zijn professionals.’’

M. Bolle, van de ambulancevoorziening Zeeland denkt niet dat het allemaal te lang heeft geduurd. ,,Als je ziet wat er allemaal bij komt kijken. De vrijwilligers moeten gealarmeerd worden, de boot moet de sluis door en dat kost tijd en vervolgens moet het ambulancepersoneel nog opstappen en moet je gaan varen.’’ Uit de evaluatie na afloop is naar voren gekomen dat de oefening op zich is geslaagd, maar dat met name de onderlinge communicatie over minder schijven moet lopen.

Uit de oefening is wel naar voren gekomen dat de onderlinge communicatie eenvoudiger kan en moet.