Tot zes jaar cel geëist voor inbrekersfamilie

Toegevoegd: 18-08-2016, 18.08 uur - Update: 18-08-2016, 21.55 uur

MIDDELBURG - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vandaag tot zes jaar cel geëist tegen drie familieleden die verantwoordelijk worden gehouden voor een groot aantal woninginbraken in Middelburg en Vlissingen.

De inbraken werden in 2015 gepleegd. De buit, voornamelijk geld en sieraden wordt geschat op meer dan vier ton. Van de door het OM becijferde 69 inbraken of pogingen daartoe waren er slechts een handvol ten laste gelegd.

Justitie kwam de drie, de 39-jarige M. Z., zijn 38-jarige broer J. Z. en hun neef P. G.(51), op het spoor naar aanleiding van meldingen dat er  in sommige buurten toch wel erg opvallend een rode auto aan het rondrijden was. Ook een zwarte Mercedes kwam in beeld. Beide auto's stonden op naam van de echtgenote van M. Z.

De verdachten werden voor hun arrestatie eerst langere tijd gevolgd. De politie bevestigde in die periode onder meer een baken onder de auto van de verdachten. Dit leverde in 9 maanden tijd in totaal 69 matches op met gepleegde woninginbraken. Telkens wanneer er ergens was ingebroken bleek de auto in de buurt te zijn geweest.

Het systeem dat de drie hanteerden was helder: van tevoren de situatie verkennen, kijken waar iets viel te halen en dan toeslaan. Wat werd geroofd en eigenlijk niets op zou leveren werd beschouwd als afval en weggegooid. "Een professionele organisatie die hier maar één doel had en dat was stelen'', zei officier van justitie Wilfred Suijkerbuijk.

En als reactie op een van de advocaten die memoreerde dat de zoon van M. Z. getraumatiseerd was geraakt doordat zijn pa de cel was ingegaan: "Ik geloof het direct. Die jongen hebben we gisteren uit voorarrest ontslagen..." Eerder ook hadden de drie aangegeven op voorhand al naar het Europese Hof te gaan vanwege de schending van hun mensenrechten en de 'mensonterende' aanhouding door de politie.

Het Openbaar Ministerie heeft straffen geëist van vijf en zes jaar. Volgens het OM bestond de buit vaak uit erfstukken die al decennialang in families werden bewaard. Volgens officier Wilfred Suijkerbuijk hebben de verdachten geen oog voor de enorme ellende die is veroorzaakt. "Slachtoffers voelen zich niet veilig, zijn bang voor een nieuwe inbraak en zijn in hun privacy aangetast", aldus het OM.

Uitspraak 1 september.

frits (18-8-2016 om 20:06)
zo opgeruimd .had nog langer vast mogen zitten jammer.
Goesenaar (18-8-2016 om 19:39)
Waarom wachten tot 69 matches, is 30 of 40 niet genoeg.
André (18-8-2016 om 19:28)
Jammer dat dat tuig nooit de juiste mensen zijn tegen gekomen bij de inbraak, ik had ze afgeschoten.