Strandwachtposten Schouwen weer operationeel

Toegevoegd: 05-06-2006, 23.49 uur
Door: Provinciale Zeeuwse Courant
ZIERIKZEE - Twee reddingsbrigades, twee verschillende organisaties. Op Schouwen-Duiveland heerst een vrij unieke situatie met aan de ene kant de strandreddingsbrigade Westerschouwen en aan de andere kant de reddingsbrigade Zierikzee/Duiveland. Vanaf dit weekeinde zijn beide posten weer operationeel.

Dat Schouwen-Duiveland twee verschillende brigades heeft, is een historisch gegroeide situatie die tot op de dag van vandaag voortduurt. De strandreddingsbrigade opereert uitsluitend op het strand. De brigade heeft drie posten, een in Westenschouwen en twee in Renesse. De reddingsbrigade Zierikzee/Duiveland heeft een reddingspost op het strandje van Ouwerkerk en assisteert daarnaast ook bij evenementen op het water.

Ook in het soort ’reddingsacties’ zit verschil. „Onze hoofdtaak is ehbo“, zegt voorzitter Patrick Duijzer van de strandreddingsbrigade. „Pleisters plakken, mensen die gevallen zijn en een enkele keer reanimatie. Daarnaast worden we vaak ingeschakeld voor kinderen die weggelopen zijn. Soms verbaas je je er over hoe ver weg die kinderen kunnen lopen. Dat doen ze meestal met de zon en de wind in de rug, dus zoeken we eerst in die richting en meestal vinden we ze dan heel snel terug.“ Zoekacties in zee komen niet zo vaak voor, wel patrouilleren de vrijwilligers met een boot om zwemmers te waarschuwen die te ver in zee gaan. „En die luisteren over het algemeen goed.“

In Ouwerkerk is pleisters plakken ook een essentieel onderdeel van de taak. „Voor het strand liggen veel oesters en die kunnen gemene snijwonden opleveren“, zegt Taco Meeles van de reddingsbrigade Zierikzee / Duiveland.

Duikers
„En een andere tak van sport voor ons zijn de duikers. Dat levert ook het nodige werk op.“ Het probleem is volgens Meeles dat duikers soms onvoldoende de risico’s kennen van de Oosterschelde met de stroming en het getij. De reddingsbrigade heeft daarom tien mensen binnen de gelederen die een speciale opleiding hebben gevolgd om te assisteren bij duikongevallen. „Op die manier kan je de gevolgen enorm beperken.“

De twee reddingsbrigades hebben ook het nodige gemeen. Zo drijven beide clubs op vrijwilligers en hebben beide clubs af en toe moeite om voldoende vrijwilligers op de been te krijgen.

„Onze vrijwilligers komen bijna allemaal van buiten de provincie Zeeland“, zegt Patrick Duijzer. Dat heeft volgens Duijzer vooral te maken met het feit dat vrijwilligers bij de reddingspost Zierikzee/Duive- land in de wintermaanden kunnen trainen in het zwembad en dat is aantrekkelijk. „En we hebben concurrentie van de vele vakantiebaantjes die wel betalen.“ Van dat laatste zegt Meeles ook veel last te hebben. „We hebben heel lang een grote groep vrijwilligers gehad maar dat is niet meer zo. Het wordt steeds moeilijker om de roosters rond te krijgen, want de inzetbereidheid is niet altijd even groot. Dus als er nog ergens een blik vrijwilligers is, dan houd ik me aanbevolen.“

Bezetting
Beide organisaties denken het komende zomerseizoen overigens nog geen problemen te hebben met de bezetting. De strandreddingsbrigade zou zelfs het aantal posten graag willen uitbreiden met een mobiele post. „Zodat we op drukke dagen ook bij de Brouwersdam kunnen zijn.“