Kitesurfer in problemen bij hoek van Ouwerkerk

Toegevoegd: 12-06-2006, 00.36 uur
Door: Reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland [HVZeeland.nl
OUWERKERK - de strandwachten van de reddingsbrigade Zierikzee-Duiveland moesten op hun tweede openingsdag van het strandseizoen 2006 al snel in actie komt. Omstreeks twee uur melden een Duitse vrouw zich bij de Reddingspost. Haar man had zijn kite board verloren, of de strandwachten dat konden ophalen.

Bij doorvragen bij de melder waar de surfer was gebleven bleek deze nog aan de kite te hangen, en poogde zwemmend naar de dijk te komen. Naar aanleiding van de melding over de surfer werd de reddingsboot Jan B gelanceerd vanaf het strand van Ouwerkerk en zette de strandwachten koers naar de kitesurfer. Aangekomen bij de surfer troffende leden een zwaar vermoeide man aan welke nog vast zat in zijn kite maar niet meer in staat was om te zwemmen. De strandwachten hebben de drenkeling aan boord genomen waar de man op adem kon komen, tevens is op dat moment de kite geborgen.

De ongelukkkige kitesurfer had zijn board al losgemaakt en was dit nu kwijt. Nadat de kitesurfer op het strand was afgezet, waar hij werd opgewacht door familie en vrienden, vertrok de reddingsboot nogmaals om ook het board te kunnen bergen. Dit kan een gevaarlijk object zijn als dit zomaar over de Oosterschelde drijft. Mede door de leden op de reddingspost, welke het board met een verrekijker hadden gelokaliseerd, kon de reddingsboot met enkele zoekslagen de plank bergen.

De man heeft nog gelukg gehad dat hij zijn zaken goed voor elkaar had, aldus woordvoerder Taco Meeles van de Reddingsbrigade. De man droeg een goed pak en had een goede conditie. Momenteel is het water nog maar net 15 graden, en daar kunnen de recreanten zich nog wel eens lelijk op verkijken.