1 file van totaal 3 km

Honden vermist in schorrengebied Hoofdplaat

Toegevoegd: 24-10-2016, 07.39 uur
De honden zijn inmiddels weer veilig bij hun baasje.
© Foto: KNRM Breskens

HOOFDPLAAT - De KNRM-reddingboot van Breskens is zondagmiddag uitgevaren om nabij Hoofdplaat te zoeken naar twee vermiste honden. De dieren zijn beide teruggevonden.

Rond 15.30 uur werd gemeld dat twee honden een zandplaat waren opgelopen maar vanaf daar te water waren gegaan. Omdat onduidelijk was waar de dieren heen waren gegaan werd via de Kustwacht de reddingbootbemanning gealarmeerd.

Als eerste heeft de KNRM de zandbanken aan de zuidzijde van het Vaarwater langs Hoofdplaat afgezocht maar dit leverde niets op. Daarom werd besloten het zoekgebied uit te breiden. “Na ruim een half uur zoeken kregen we van de melder te horen dat één hond via het schor terug bij zijn baasjes was gekomen. De andere hond werd echter nog steeds vermist maar het vermoeden bestond dat deze zich ook nabij het schor zou kunnen bevinden”, zo vertelt de KNRM.

“Kort na de vondst van de eerste hond troffen we met de reddingboot ook het tweede dier aan”. Het vangen van de viervoeter bleek geen eenvoudige klus. “We probeerden de hond via het schor terug de kant op te jagen middels geluidsignalen, maar daar bleek de hond niet van onder de indruk. Daarom werd besloten om twee opstappers op de kant te zetten om de hond te vangen of terug naar de kant te begeleiden”, aldus de KNRM.

Terwijl de opstappers zich door het zachte slik werken richting de hond, kiest deze het hazenpad richting een pier. Hier kan de hond gevangen worden en ook herenigd worden met zijn baasjes.

Dirk (24-10-2016 om 13:47)
Complimenten aan de KNRM Breskens en haar bemanning.
wim (24-10-2016 om 13:23)
Hans (24-10-2016 om 12:49)
Ik vind het geweldig van de KNMR dat ze dit gedaan hebben, niks dan lof voor deze mensen. Maar ik zie hier toch wel een stuk nalatigheid van de eigenaar van deze dieren. Hoe is het mogelijk dat je ineens je honden mist, met het risico op verdrinking.
Rob (24-10-2016 om 12:49)
Jullie zijn in mijn ogen helden.
Goes (24-10-2016 om 11:55)
Super!! Een mens of een dier, maakt helemaal niks uit, allebei belangrijk!!
Andre (24-10-2016 om 11:32)
Goed gedaan reddingsbrigade. Waakzaam voor mens en dier, Chapeau!