Dertig “voetjes” weggelegd in Lewedorp

Toegevoegd: 29-10-2016, 12.05 uur
Door: Manfred Berrevoets

LEWEDORP - De politie, Buitengewoon Opsporingsambtenaar van de gemeente Borsele en leden van de dorpsraad hebben vrijdag tijdens een voetjesactie in Lewedorp 30 voetje achtergelaten.

De actie vond plaats tussen 19.00 uur en 20.30 uur. Er werden voetjes weggelegd voor niet afgesloten personenauto’s die geparkeerd stonden op de oprit bij mensen, niet afgesloten poorten, niet afgesloten schuren met onder andere hierin niet afgesloten fietsen. Daarnaast is er met verschillende dorpsbewoners gesproken over veiligheid in het dorp.

Bij de voetjesacties wordt gekeken naar inbraakgevoelige situaties. Zien politie en andere partners zo’n situatie en zijn de bewoners thuis, dan wordt aan de voordeur een toelichting gegeven en ontvangt de bewoner een preventieadvies. Bij woningen waar bijvoorbeeld een raam open staat of een deur niet goed is afgesloten terwijl er niemand thuis is, wordt de informatie in de brievenbus gestopt.

Daarbij wordt de bewoner met behulp van een ‘voetje’ geattendeerd op het aantreffen van de inbraakgevoelige situatie. Het voetje is een papieren schoenafdruk met daarop de tekst: ‘Dit had de afdruk van een inbreker kunnen zijn’.

Thera (30-10-2016 om 11:31)
Hele goede actie om de bewoners alert te maken op inbraakgevoelige situaties die men aantreft. Tom, als je zorgt dat je ..privé-tuin.. veilig afgeschermd is zal je ook geen voetjes vinden.
nella (29-10-2016 om 16:16)
Handig om voetjes te leggen naar een inbraak gevoelige situatie. Hoeven inbrekers in elk geval niet lang te zoeken waar ze meten zijn. Hoop dat de bewoners van de woningen war de voetjes liggen nu alerter zullen zijn. Tom een beetje flauw hoor je reactie. Mijn privetuin....
Tom Helgers (29-10-2016 om 12:12)
De politie heeft toegang tot iedere plaats, met uitzondering van de woning. Die BOA en zeker vrijwilligers hebben niets in mijn privétuin te zoeken! Dat de politie dit doet vind ik prima, maar betrekt daar geen mensen bij die daar niet toe gerechtigd zijn. Voor het zelfde geld halen ze diezelfde avond je woning leeg, in je tuin zijn ze nu toch al geweest!